Valterri Bottas wilde in de slotraces van 2015 een signaal afgeven door zijn tanden meer te laten zien in duel met andere coureurs en de Fin sluit niet uit dat hij daar mee verder gaat.

Dat Bottas zich in wiel-tegen-wiel gevechten feller opstelde, komt volgens de Williams-coureur omdat hij nog wat sterke resultaten wilde behalen en het punt wilde maken dat hij tot en met het eind voluit zou gaan, maar ook omdat hij een signaal wilde afgeven richting zijn collega’s.

“Ik sta bekend als een wat conservatieve coureur die de auto altijd in z’n geheel aan de finish brengt, maar in de slotraces van 2015 was ik wellicht wat agressiever dan normaal”, erkent de coureur, die eind 2015 tot twee keer toe botste met landgenoot Kimi Räikkönen, ten overstaan van Autosport. Deze wat hardere instelling betekent niet dat Bottas ineens grote risico’s gaat nemen – ‘want ik blijf de situaties zorgvuldig inschatten’ – maar komt simpelweg voort uit het besef dat het ‘soms beter is om niet in te binden’.

“Als je weigert op te geven en je auto laat staan, kan het beide kanten op. Het kan je een beter of minder resultaat opleveren, maar in het ergste geval geef je alsnog een signaal af aan de andere coureurs dat je niet iemand bent met wie ze het hoog kunnen spelen en die zich niet laat afbluffen.”

Wat voor Bottas zoals gezegd verder meespeelde, is dat hij er laat in 2015 nog op gebrand was wat aansprekende resultaten te behalen: “Het was een normaal gevolg van een weinig bijzonder seizoen. Ik wilde eind 2015 om elke positie vechten en bewijzen dat ik iemand ben die hard kan duelleren en niet snel opgeeft.”

Bottas zal in 2016 per situatie blijven afwegen of het loont hard het duel in te gaan of niet, maar het wordt sowieso een jaar waarin er het nodige op het spel staat. Bottas’ contract met Williams loopt eind 2016 af, terwijl er mogelijk zitjes vrijkomen bij Mercedes – het team van zijn manager Toto Wolff – en Ferrari.

Aan het Braziliaanse UOL Esporte vertelt Bottas dat hij erg gelukkig is bij Williams, maar benadrukt hij dat hij als coureur natuurlijk het hoogste nastreeft en dus de snelst mogelijke auto wil hebben. “Een voorkeur tussen Mercedes, Ferrari of Williams heb ik daarbij niet.”