Bij Mercedes hebben ze dit jaar flink zitten turven bij elke inhaalactie die op de baan plaatsvond en alle cijfers inmiddels op een rijtje gezet. Uit de conclusies blijkt dat er 1436 keer is ingehaald voor positie, Sébastien Buemi de coureur is die de meeste plaatsen heeft goedgemaakt en Michael Schumacher de beste starter is.

In totaal is er dit jaar 1436 keer gepasseerd voor een positie, zo rekent Mercedes voor, waarbij het op ronde zetten van andere deelnemers dus niet meetelt.

Van die 1436 wijst Mercedes 804 inhaalacties aan als ‘pure inhaalacties’, wat betekent dat deze niet in de chaos van de eerste ronde zijn uitgehaald of voortkomen uit het feit dat een coureur (langzaam) over de baan zwabbert omdat hij bijvoorbeeld schade heeft.

Dit totaal van 804 komt, gedeeld door tot op heden 18 races, uit op een gemiddelde van 45 inhaalacties per race. Sommige Grands Prix zitten daar ver boven, zoals Turkijke (85 inhaalacties), Canada (79) en China met 67. Daar tegenover staat vervolgens weer dat Monaco, Australië en India het ‘inhaalgemiddelde’ naar beneden halen met aantallen van 16, 17 en 18 respectievelijk.

Van de 804 pure passeeracties, zijn er 363 toe te schijven aan het drag reduction system, oftewel de verstelbare achtervleugel. Dit is een percentage van 45%, hetgeen dus betekent dat een meerderheid van 55% van de inhaalacties zonder DRS is gemaakt, een absoluut aantal van 441.

DRS was vooral nuttig in Abu Dhabi, Valencia en India nuttig, want daar vonden achtereenvolgend 89, 81 en 79 procent van de inhaalacties plaats in de DRS-zone.

In Monaco (13%), Hongarije (20%), Canada (22%) en Japan (26%) had de verstelbare achtervleugel weinig waarde, al moet de kanttekening gemaakt worden dat het foefje in Hongarije en – vooral – Canada niet volledig gebruikt kon worden omdat het regende.

Dan de coureurs: Buemi is dus degene die de meeste posities heeft goed gemaakt, namelijk 112. Hierbij is gekeken naar het totale aantal plekken dat hij zelfstandig – al dan niet met DRS of bij de start – heeft gewonnen zonder dat er iemand voor hem is uitgevallen en hij daardoor opschoof.

Vlak achter Buemi volgt Mercedes-coureur Schumacher met 111, met daar weer achter de Sauber-rijder Kamui Kobayashi (95) en vervolgens Jaime Alguersuari en Sergio Pérez, die 90 en 89 plekken hebben goedgemaakt.

Waar het positiewinst bij racestarts aangaat, is Schumacher de winnaar. Hij wist in de eerste rondes van alle races bij elkaar in totaal 40 plekken te winnen, waarvan 34 alleen al vanaf de lijn.

In Schumachers spoor vinden we wederom Toro Rosso’s Buemi met een opgetelde score van 30 inhaalacties bij de start en in ronde één, met op plek drie in dit rijtje Heikki Kovalainen, die op die manier 29 plaatsen heeft goed gemaakt in zijn Lotus.

Wat positiewinst puur in de race betreft, waarbij winst in de eerste ronde dus niet worden meegerekend, spannen Pérez en Buemi de kroon met 82 pure inhaalacties. McLarens Jenson Button en Red Bulls Mark Webber doen het op dit vlak ook goed, met 77 voor Button en 76 voor Webber. Alguersuari (74), staat er vervolgens nog tussen, voordat Schumacher op plek zes volgt met 71.