Jenson Button hoopt dat de Formule 1-auto’s met de ingrijpende reglementswijzigingen in 2017 meer mechanische grip krijgen. Zo gaan de rondetijden volgens de Brit niet alleen omlaag, maar blijven ook de inhaalacties gewaarborgd.

In 2017 gaat een nieuwe set technische reglementen in, die de Formule 1-bolides sneller moeten maken. Het doel zijn de rondetijden van rond 2004, toen de wagens vijf à zes seconden sneller waren dan nu. Bredere vleugels en banden moeten de auto’s bovendien een spectaculairder uiterlijk geven.

Volgens Button moet de snelheidswinst voort komen uit mechanische, in plaats van aerodynamische grip. “Met meer mechanische grip kunnen de auto’s nog steeds dicht achter elkaar rijden”, zegt de McLaren-coureur tegen Autosport. Meer aerodynamische foefjes verstoren de luchtstroom achter de wagens, waardoor de afstand tussen de auto’s juist toeneemt.

Uitputtend
Button denkt dat de mechanische grip het beste opgebracht kan worden door grotere diffusers, want die verstoren de luchstroom het minst. De wereldkampioen van 2009 hoopt dat de toegenomen mechanische grip het racen uitputtender zal maken. “Als de coureurs uit hun auto’s vallen omdat die zo zwaar te besturen zijn, vinden de fans het fantastisch denk ik.”

Maar ook het rijplezier bij de coureurs zou toenemen, voorspelt Button. “Het is belangrijk dat de coureurs genieten als ze hun auto besturen. De fans vinden het ook gaaf als de coureurs uitstappen met een glimlach op hun gezicht.”

Formula One World Championship 2015, Round 18, Abu Dhabi Grand Prix, Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday 29 November 2015 - Jenson Button (GBR) McLaren MP4-30.

Herrie
Komend seizoen komt dankzij een verplichte nieuwe uitlaatconstructie waarschijnlijk een deel van het harde motorgeluid van voor 2014 weer terug. Tot vreugde van Button, die wel van de herrie houdt. “Het is verdrietig dat de motoren nu zo klinken. Het lijkt in niets op hoe het vroeger was toen ik klein was, of toen ik debuteerde. Hopelijk klinken ze in 2016 beter, dat zou goed zijn voor de sport.”