Formule 1-coureurs hebben verdeeld gereageerd op het halo-concept dat Ferrari donderdag heeft getest. De ‘veiligheidsring’ moet in 2017 geïntroduceerd worden.

Kimi Raikkonen (FIN) Ferrari SF16-H with halo at Formula One Testing, Day Three, Barcelona, Spain, Thursday 3 March 2016.

Kimi Räikkönen test het halo-concept.

Het ontwerp van Ferrari is een concept gebaseerd op haar eigen interpretatie van de voorgestelde regels, maar komt volgens Ferrari ‘behoorlijk in de buurt’ van het systeem dat coureurs extra bescherming voor hun hoofd moet bieden. De grote vraag omtrent deze interpretatie, met pilaar in het midden, is natuurlijk hoe het zich is. Kimi Räikkönen, de enige coureur die ermee heeft gereden, heeft daar enigszins uiteenlopende dingen over gezegd.

“Mijn eerste indruk is positief. Het hindert je zicht niet”, zegt hij in een communiqué van de regelgever FIA. Ten overstaan van de pers houdt de Fin het er echter bij dat het ‘je zicht recht naar voren wel enigszins beperkt’.

“Het is echter niet heel slecht”, voegt hij daar aan toe. “Het is bovendien ook nog niet de definitieve versie”, plaats de Ferrari-coureur een belangrijke kanttekening.

Kimi Raikkonen (FIN) Ferrari SF16-H with halo at Formula One Testing, Day Three, Barcelona, Spain, Thursday 3 March 2016.

‘Lelijk en onnodig’, noemen tegenstanders de halo.

‘Geen Formule 1’
Wereldkampioen Lewis Hamilton laakt het concept echter. Op Instagram noemt hij het ‘de lelijkste aanpassing ooit aan een Formule 1-auto’, al benadrukt hij ‘achter het streven om de veiligheid te verbeteren’ te staan.

Force India’s Nico Hülkenberg, die zich al eerder tegen een (deels) gesloten cockpit heeft uitgesproken, doet dat nu weer. “Het ziet er vreselijk uit en geeft een verkeerd signaal af”, verklaart hij.

“Het veiligheidsniveau in de sport is zeer goed en ik accepteer het risico zoals het nu is. We moeten er naar mijn mening dan ook voor waken de sport niet te steriel te maken, er moet een element van gevaar blijven bestaan.”

“Ook dat maakt de Formule 1 namelijk sexy en aantrekkelijk, wat de sport óók moet zijn”, denkt Hülkenberg, die een medestander heeft in Daniil Kvyat: “De Formule 1 is voor mij racen met open cockpits”, zegt Kvyat. “Het is gevaarlijker, maar dat is ook een deel van de reden waarom ik race, en ik aanvaard dat gevaar.”

Felipe Massa (BRA) Williams talks with the media at Formula One Testing, Day Three, Barcelona, Spain, Wednesday 24 February 2016.

Felipe Massa staat achter het halo-idee.

Voorstanders
In tegenstelling tot Hamilton, Hülkenberg en Kvyat, is Williams-coureur Felipe Massa, die zelf in 2009 in Hongarije hoofdletsel opliep, een voorstander van de halo. “Het ziet er niet mooi uit, maar veiligheid is het belangrijkst.”

“Ik sta dan ook achter de gesloten cockpit”, benadrukt Massa, wiens Mercedes-collega Nico Rosberg eveneens achter het voorstel staat: “Ik denk dat het een grote stap vooruit betekent qua veiligheid. Er zijn de afgelopen jaren doden gevallen in de autosport, waarvan een aantal door de halo voorkomen had kunnen worden, dus hij moet er komen”, vindt Rosberg, die denkt dat het uiterlijk wel went.

Adrian Newey (GBR) Red Bull Racing Chief Technical Officer looks on at the car of Sebastian Vettel (GER) Red Bull Racing RB10. Formula One World Championship, Rd19, Abu Dhabi Grand Prix, Practice, Yas Marina Circuit, Abu Dhabi, UAE, Friday 21 November 2014.

Volgens Adrian Newey brengt elk concept problemen met zich mee.

Red Bull concept
Hoewel de voorkeur van de FIA uit lijkt te gaan naar het ontwerp van Ferrari, ontwikkelt ook Red Bull een concept voor de gesloten cockpit. Dit zou een ‘batmobile’-achtig scherm zijn dat om de cockpit gevouwen is.

Als het goed is, gaat Red Bull dit spoedig uitproberen. Qua cockpitbescherming is het sowieso nog wel even nadenken en testen geblazen, want Ferrari’s halo-concept komt volgens Force India’s technisch directeur Andrew Green bijvoorbeeld ook met nieuwe veiligheidsvraagstukken. “Brokstukken die door de halo worden weggeketst, kunnen makkelijk tegen de borst van een coureur komen, want die is niet goed beschermd”, oppert hij ten overstaan van Auto, Motor und Sport.

Zijn Red Bull evenknie Adrian Newey laat zich tegenover diezelfde publicatie ontvallen dat ‘elk concept problemen met de zichtbaarheid met zich meebrengt, zeker op baandelen waar je bergop rijdt’.

Volgens Motorsport.com is Red Bulls eigen concept niet voorzien van een pilaar in het midden, zoals dat van Ferrari, maar wordt het scherm ondersteund door twee kleinere staanders aan beide zijden van de voorkant van de cockpit.