Al maanden wordt er gespeculeerd over een op handen zijnde overeenkomst tussen McLaren en Prodrive, het aanstaande twaalfde Formule 1-team van David Richards. Maar nog altijd is er niets bevestigd. Onze Engelse medewerker Adam Cooper ging daarom poolshoogte nemen bij McLaren-baas Martin Whitmarsh.Hoe staat het er op het moment voor met McLaren en Prodrive?

Martin Whitmarsh: ,,Wij willen zaken doen met David, maar we moeten er eerst wel zeker van zijn dat de juiste middelen aanwezig zijn. Niemand van ons, Prodrive niet en ook McLaren niet, wil zich inlaten met een project dat niet goed gestructureerd en gefinancierd is en geen redelijke kans op succes heeft. Er moet binnenkort een besluit genomen worden, omdat er nog veel werk verricht moet worden. Maar we zijn er hard mee bezig.”

Er werd gesproken over juni, vervolgens werd het juli en het is nu alweer een maand geleden dat er een Grand Prix plaatsvond in Silverstone, waar het een en ander bekendgemaakt zou worden…

,,Om eerlijk te zijn gaan wij de druk opvoeren om tot een besluit te komen, want als het er echt van komt dan willen wij het goed doen. En om dat te kunnen realiseren, moet er het nodige geregeld worden. Zo moet er structuur aangebracht worden in de organisatie, een leverantieketen opgezet worden, en dat moet snel gebeuren.”

Maar er is niks nog niets zeker?

,,Er is nog niets zeker, maar daar kan wel eens snel verandering in komen! Daar hopen wij op, en dat moet ook, want als het te lang duurt dan wordt het lastig om alles goed te regelen voor 2008. Als het 2009 wordt, dan vinden wij dat ook goed. Maar wat wij niet willen is een overeenkomst aangaan, hoe goed wij er ook voor betaald krijgen, als het te laat is. Want dan wordt het sowieso niets in 2008.”

Is de afspraak met de FIA niet dat het nu of nooit is?

,,Volgens mij wel. Prodrive heeft zich ingeschreven voor 2008 en voor zover ik weet, niet voor 2009. Overigens, dat geldt voor alle teams. Ik denk dat David wel weet dat er waarschijnlijk geen mogelijkheid is om het allemaal een jaar uit te stellen. Maar het is niet aan mij om daar iets over te zeggen, dat is aan Prodrive en de FIA. Wij hebben de interesse en bereidheid getoond om een team te steunen, maar het is echt een team van Prodrive.”

,,Het wordt gerund door David en zijn mensen, en zij zijn verantwoordelijk voor de coureurskeuze en sportieve zaken. Dat is hoe het moet gaan. Wij willen niet bij die zaken betrokken worden, en het zou ook ongepast zijn. Wij zijn bereid zorg te dragen voor de technische kant van het project. Wij denken dat het goed is voor de Formule 1, en dat is onze motivatie.”

Klopt het dat je een driejarige overeenkomst wil sluiten zodat het de moeite is?

,,Minimaal, ja. En het liefst zien wij dat het er een voor vijf jaar wordt. Wij gaan het niet voor een jaar doen, want of we nou willen of niet, we moeten nieuw personeel werven en de organisatie uitbreiden. Wij zijn een team dat zijn verantwoording neemt en een werkgever die hart heeft voor zijn mensen. Als we zouden denken dat er geen toekomst in het project zou zitten, dan zouden we het niet doen.”

Is er een deadline gesteld? Volgens mij is er op 31 juli een verstreken…,,Je kan gissen, maar hier praten we alleen met David over. Ik vind dat we niet in het openbaar de druk op David of Prodrive moeten opvoeren. Er is een heleboel druk. Ik ben ervan overtuigd dat hij en zijn bedrijf het willen doen, en ook wij willen het, maar geen van ons wil het slecht of half doen.”

En McLaren is ook op zoek naar sponsoren voor Prodrive?

,,McLaren Marketing Services is een zusterbedrijf, maar werkt onafhankelijk. McLaren Racing, dat is het team dat racet bij de Grand Prix’, betaalt een bepaald bedrag aan McLaren Marketing voor de service die het biedt, maar wij gaan dat niet aan Prodrive aanbieden. Dat hoort er niet bij, vinden wij. Als David het geld ergens vandaan kan halen of de cheques zelf kan uitschrijven, dan zijn wij heel tevreden. Maar we moeten afwachten en er zeker van zijn dat de toewijding en het geld er is.”

AC/PPB