Motorfabrikant AER – één van de partijen die zich heeft aangemeld om de standaardmotor te produceren die mogelijk in 2017 geïntroduceerd wordt – beschikt al over een krachtbron die aan de FIA’s eisen voldoet.

Dat vertelt AER-directeur Mike Lancaster aan Autosport. De FIA wil een goedkope standaardmotor introduceren als alternatief voor de huidge 1.6 liter hybride V6-turbokrachtbronnen en zoekt daarbij naar een 2.5 liter (of minder) V6 turbo of biturbo. De standaardmotor moet minstens 870 pk leveren en mag niet meer dan 135 kilo wegen. Volgens Lancaster, heeft AER al een motor liggen die aan deze eisen voldoet.

“We hebben een aantal jaar aan een V6-motor gewerkt, waarbij de nadruk lag op efficiënt brandstofgebruik. Deze motor voldoet aan de hoogste standaard, dus we hebben een motor geconstrueerd die precies is wat de FIA nu zoekt. Het is een sterke, maar moderne en zuinige, motor”, zo omschrijft Lancaster de krachtbron die volgens hem ‘ook zeker genoeg vermogen levert’.

Volgens de topman van AER – dat momenteel onder meer de GP3-motoren maakt en krachtbronnen voor in de endurance-racerij – is een eventuele entree in de Formule 1 in 2017 qua tijd ook zeker haalbaar. “Als de FIA het zou willen, zouden we binnen zeer korte tijd een motor op de testbank kunnen hebben zodat ze kunnen zien dat deze aan hun eisen voldoet.”

“Indien nodig kunnen we zelfs binnen korte tijd met een auto het circuit op, mochten ze praktijktests willen doen. Ik zeg niet dat het allemaal ‘geen probleem’ is, want het vereist allemaal natuurlijk wel het nodige werk, maar voor ons is het leveren van een standaardmotor in 2017 zeker haalbaar.”

AER, dat voluit staat voor Advanced Engine Research, is overigens niet de enige partij die zich heeft aagemeld om de standaardmotor te produceren. Ook Ilmor heeft dat gedaan. Of het plan voor de standaardmotor echt doorgang vindt, is nog wel afwachten. De huidige motorleveranciers zijn er namelijk op tegen, maar de FIA en Bernie Ecclestone zijn voor. De verwachting is dat er begin december een beslissing over wordt genomen.

Foto: de GP3-motor van AER. Beeld: GP3 Media.