Alonso wint zijn derde opeenvolgende Grand Prix in Imola. Maar wat heeft de Spaanse Renault-coureur er voor moeten knokken. In een man tegen man gevecht houdt hij de regerend wereldkampioen achter zich. Button (BAR) eindigt als derde.


In de aanvangsfase ziet het er nog helemaal niet naar uit dat Schumacher een gooi naar de zege kan doen. Kimi Raikkonen dicteert vanaf pole het tempo op plaats één. Als de Fin al na acht ronden naar de kant moet lijkt Alonso al zeker van de zege.

Door een zeer late eerste pitstop ziet Michael Schumacher kans zich te verbeteren van de elfde naar de derde plaats. Wanneer de Duitser nog voor zijn tweede stop Button verschalkt – dan even koploper na Alonso’s tweede stop – gloort de zege. Schumacher maakt een korte en late tweede stop en schiet kort achter Alonso weer de baan op. In de laatste tien ronden komt het tot een spannend direct duel, waarbij de Duitser weliswaar een paar inhaalpogingen onderneemt, maar geen kans ziet een echte aanval te forceren. Acht punten zijn ook veel waard.

Alonso bouwt weliswaar zijn voorsprong in het WK verder uit (36 punten), maar Schumacher en Ferrari zijn de morele winnaars, hetgeen veel belooft voor de komende Grand Prix’. Maar er zijn meer winnaars: BAR brengt beide coureurs in de punten: Button als derde op het podium, Sato wordt vijfde. Alexander Wurz wordt in de tweede McLaren ‘steady’ vierde, en verbetert daarmee het resultaat van Pedro de la Rosa, die in de vorige race als invaller nog vijfde werd. Villeneuve rehabiliteert zich ook: een keurige zesde plaats is zijn deel, voor de toch wat tegenvallende Toyota’s van Jarno Trulli en Ralf Schumacher, die als zevende en achtste over de finish komen. Beter dan de Williams-coureurs, die als negende (Heidfeld) en tiende (Webber) over de eindstreep komen, na allerhande problemen. Erger nog vergaat het Giancarlo Fisichella, de winnaar van Melbourne. Hij is na een crash in de vijfde ronde de eerste uitvaller. De Italiaan moet langzamerhand gaan oppassen zijn goede reputatie niet geheel te verspelen. Ook Rubens Barrichello is snel toeschouwer: na 18 ronden zit zijn race er na ‘panne’ op.

Christijan Albers ziet net als zijn teamgenoot Pastrick Friesacher de finish niet. Simpel gesteld: de nieuwe Minardi is nog ‘te nieuw’.