Fernando Alonso heeft vandaag zijn opwachting gemaakt bij zijn nieuwe (en oude) werkgever Renault. Nadat hij gisteravond al was aangekomen in Jerez om zich in de cockpit van de Renault te laten meten, ging hij vandaag voor het team aan de slag.Alonso lijkt als een tevreden mens te zijn teruggekeerd op het oude nest; hij wekte zowel gisteren als vandaag een ontspannen indruk. De militair-korte haardracht die hij bij Mclaren droeg heeft plaatsgemaakt voor lange haren, die vanaf vandaag worden bedekt met een helm waarop een nieuw design prijkt.

Renault houdt de Spanjaard op de achtergrond; behalve een door het team gepubliceerd interview krijgt de pers geen toegang tot de ex-wereldkampioen. Maar dankzij de inspanningen van het Renault-persteam weten we tenminste nog dat Alonso kerst heeft gevierd bij zijn familie in Spanje, dat hij daarna begonnen is met een uitgebreid fitnessprogramma, dat hij iedereen voor 2008 gezondheid en geluk wenst en zichzelf een prima jaar bij Renault.

Verder laat Alonso weten dat hij niet van plan is iets aan zijn aanpak te veranderen: ,,Ik wil net als altijd hard werken en alles eruit halen wat er in zit, net als het team. Ik ga niets aan mijn manier van werken veranderen.'' Dat hoeft ook niet, want veel gezichten bij het team, waar Alonso immers zes jaar voor heeft gereden, zijn van oude bekenden. Niettemin ziet Alonso zijn komst naar Renault als een nieuw avontuur met een nieuw team.

,,Mijn herinnering aan de jaren dat ik bij Renault heb gewerkt zijn natuurlijk nog sterk, maar er is heel veel bij het team veranderd sinds ik er ben vertrokken'', zegt de Spanjaard daarover. Niet in het minst zijn teamgenoot. Uiteraard werd Alonso gevraagd welke indruk Nelsinho Piquet op hem maakt.

,,Ik ken hem nog amper, maar hij lijkt me een aardige, nette kerel die graag een leuke tijd in de Formule 1 wil hebben. Net als Marques, Button, Trulli, Fisichella, Montagny of McNish – allemaal oude teammaten met wie ik prima kon opschieten en met wie ik nog steeds bevriend ben. Ik verwacht met niemand problemen; bovendien weet ik dat Flavio Briatore prima met zulke situaties om weet te gaan.''

Alonso rijdt in de R27, zonder de elektronische hulpen die hij gewend was. Dat was even wennen, erkent hij, maar niet lang. ,,Het was sowieso lang geleden dat ik in een Formule 1-auto had gereden, dus mede daardoor was het even aftasten. Maar al tegen het einde van de sessie durfde ik steeds meer risico te nemen.''

Volgens Alonso maakt het verdwijnen van de rijdershulpen weinig uit. ,,De auto's worden er niet heel anders door: het is gewoon een kwestie van je limiet vinden en je rijstijl daarop aanpassen. Ik weet zeker dat we na een race of drie al helemaal vergeten zijn hoe het ook alweer was om met rijdershulpen te rijden.''

Ondertussen werkt Renault hard aan de R28. Wat weet Alonso eigenlijk van die auto? Weinig, zo blijkt. ,,Ik heb data gezien die aangeeft hoe de auto naar verwachting gaat presteren, meer nog niet. Als je een nieuwe auto lanceert, heb je er altijd hoge verwachtingen van, maar als altijd weet je pas zeker wat hij kan als je ermee hebt gereden.'' Daarvoor moet hij nog even wachten; de Renault R28 rijdt op 21 januari zijn eerste meters.

DP/ING Renault F1