Argentinië wil weer een Grand Prix en is als eerste stap om dat voor elkaar te krijgen bezig een nieuwe circuit aan te leggen in hoofdstad Buenos Aires.

 

Argentinië is geen onbekend terrein voor de Formule 1, aangezien er door de jaren heen twintig Grote Prijzen gehouden zijn. Elke Grand Prix van Argentinië is bovendien op verschillende incarnaties van het in Buenos Aires gelegen Autódromo Juan y Oscar Gálvez gehouden, dus ook de hoofdstad is de Formule 1 niet vreemd, maar toch moet er een nieuw circuit komen om de Formule 1 op te verwelkomen.

 

De constructie van het circuit is afgelopen vrijdag van start te gaan en gaat naar verluidt honderd miljoen dollar kosten. De baan komt in Zarate – in de provincie Buenos Aires, en dus ook dichtbij de hoofdstad – te liggen, moet 4,7 kilometer lang worden en gaat naar de naam Velociudad Speedcity luisteren.

 

Circuitontwerper John Rhodes vertelt aan persbureau Reuters dat de constructie van ‘zijn’ baan zowel voor de Formule 1 als de regio kansen biedt: “We zijn er erg trots op dat we de Formule 1 met ons circuit een nieuwe locatie kunnen aanbieden om te gaan racen, terwijl een Grand Prix de streek gelijktijdig veel aandacht en een enorme economische boost kan opleveren.”

 

Volgens Rhodes zal de lay-out van de baan door het gebruik van de laatste ontwerptechnieken bovendien zeer uitdagend worden: “We hebben de laatste vijf jaar allerlei software ontworpen en gebruikt om de baan mee te tekenen en het ontwerp te simuleren, waardoor we een spannend medium-snel circuit hebben weten te creëren.”

 

De Grote Prijs van Argentinië werd in 1953 voor het eerste en in 1998 voor het laatst verreden, en in totaal dus – door de lange pauzes ertussen – twintig keer verreden. Als de plannen van Rhodes en de race-organisatoren doorgang vinden, moet het Velociudad Speedcity vanaf 2014 gereed zijn om een Grand Prix op te verrijden.