Langzaam maar zeker wordt de identiteit bekend van de 22 teams die zich bij de FIA hebben ingeschreven voor het seizoen 2008. Na Paul Stoddart, Prodrive en Eddie Jordan is ook BCN Competicion klaar voor een overstap naar de Formule 1. Autosportkenners houden hun hart vast: Enrique Scalabroni probeert het weer!

BCN wordt geleid door Enrique Scalabroni, die vorig jaar al tegen RaceReport verklaarde in 2008 naar de Formule 1 te willen. Het doorgaans goed ingelichte Crash.net meldt dat Scalabroni een verzoek tot deelname heeft gedaan bij de FIA. Zijn team komt momenteel uit in de GP2 series, waar het in 2005 een moeizaam seizoen meemaakte met Ernesto Viso en Hiroki Yoshimoto. Komend seizoen brengt BCN naast de aangebleven Yoshimoto de uit de Champ Cars teruggekeerde Timo Glock op de baan.

Scalabroni is geen onbekende in de Formule 1. De Spanjaard werkte voor Ferrari, Williams en Lotus en was in een recent verleden eigenaar van Asiatech. Dit bedrijf kocht de motoren van het Peugeot Formule 1-project en leverde deze in 2001 aan Arrows en een jaar later aan Minardi. Aan het eind van dat jaar maakte Asiatech bekend dat het met een eigen team in de Formule 1 wilde debuteren. Scalabroni en zijn partner John Gano hielden tijdens de Grand Prix van België een perspresentatie waar een schaalmodel van de Asiatech F1 te zien was. Toen geldschieters wegbleven werd het project al snel afgeblazen.

Het was niet de eerste keer dat Scalabroni zijn Formule 1-droom zag mislukken. Al in 1991 werd hij ingehuurd door Il Barone Rampante, destijds een Formule 3000-team dat naar de Formule 1 wilde. Scalabroni werd ingehuurd om de auto te ontwerpen, Jan Lammers werd genoemd als coureur. Er kwam een ontwerp, maar daar bleef het bij. Kort daarna meldde Scalabroni dat hij een samenwerking aanging met Tetsu Ikuzawa, een van de beste Japanse autocoureurs ooit. Ook de aanwezigheid van voormalig Williams-manager Peter Windsor kon niet voorkomen dat het plan op niets uitdraaide.

De reeks mislukkingen was geen reden voor Scalabroni om zijn Formule 1-plannen voor gezien te houden. Een volgend project diende zich aan in Durango, halverwege de jaren negentig actief in de Formule 3000. Het team wilde in 1997 naar de Formule 1 met coureur Christian Pescatori en liet de Franse chassisbouwer SNPE, dat ook de eerste wagens van Simtek bouwde, een chassis maken. Het ontwerp kwam van niemand anders dan… Enrique Sclabroni. Dat het ook nu niet lukte verraste eigenlijk niemand.

In 2008 wil Scalabroni het nu dus met zijn eigen BCN Competicion proberen. Een troost: als het hem dan weer niet lukt, is hij in elk geval niet de enige.

MB