KERS (Kinetic Energy Recovery System) houdt de gemoederen flink bezig in de Formule 1. En niet zonder reden. Tijdens een test van BMW Sauber in Jerez kreeg een van de monteurs een elektrische schok nadat hij de auto aanraakte die voorzien was van het systeem.Het systeem dat vrijkomende energie bij het remmen moet opvangen, maakt in 2009 zijn entree in de Formule 1. Het moet de Formule 1 een groen imago geven.

BMW Saubers teambaas Mario Theissen is een grote voorstander van KERS. Het team loopt dan ook voorop met de ontwikkeling van het systeem. In navolging van vorige week werd er ook nu weer met het systeem getest. Bovendien was de auto uitgerust met aerodynamica voor 2009.

Christian Klien had er net een installatieronde opzitten toen hij terugkeerde naar de pits. Nadat hij voor de pitbox gestopt was, kwamen er monteurs naar de auto om hem achterwaarts de box in te sturen. Echter toen de eerste monteur de auto aanraakte, werd hij tegen de grond gegooid door een elektrische schok.

De monteur werd direct naar het medisch centrum gebracht. Na onderzoek bleek dat hij alleen lichte verwondingen heeft aan zijn linkerhand en –arm.

Het team onderzoekt momenteel hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar zegt nog geen idee te hebben. Het incident komt een week nadat er in de Red Bull-fabriek een lithium batterij (die gebruikt wordt voor het opslaan van de energie) oververhit raakte.

Naar verluidt kende BMW Sauber vorige week ook al flinke problemen. Theissen ontkende dat niet, maar wilde niet erkennen wat er was gebeurd omdat hij niet prijs wil geven met welk systeem het team werkt.

LV