Het lijkt erop dat het idee van een budgetlimiet steeds meer mensen in de Formule 1 aanspreekt. Ook BMW Sauber-teambaas Mario Theissen is voorstander. ,,We kunnen invoering ervan op z'n minst overwegen.”
De hele discussie over een budgetplafond is op gang gebracht door Honda's Ross Brawn en Nick Fry, die met dit voorstel kwamen. Inmiddels lijkt er steeds meer animo voor te zijn. Theissen sluit zich erbij aan.

,,De kosten terugdringen is sowieso wenselijk. Dat is iets waar we altijd voor hebben gepleit en in dat licht bezien klinkt het idee van een budgetplafond op het eerste gezicht zo slecht nog niet”, vertelt de Duitser tijdens de perspresentatie van de nieuwe auto, de F1.08

Tijdens een bijeenkomst van de teambazen, vorige week in Parijs, heeft de FIA de renstallen er opnieuw op gewezen dat de uitgaven omlaag moeten. De teams zijn het hiermee eens. Alleen is de manier waarop weer eens het twistpunt, want Ferrari voelt weinig voor een budgetplafond van rond de 120 miljoen dollar (ongeveer tachtig miljoen euro).

,,We zouden zeker eens kunnen onderzoeken hoe het werkt, hoe groot het budget zou mogen zijn en hoe we dit controleren. Dat soort dingen. En dat zie ik meer zitten dan op bepaalde gebieden de ontwikkeling te limiteren”, wijst de Duitser op plannen om paal en perk te stellen aan het gebruik van bijvoorbeeld een windtunnel.

,,Het is juist de uitdaging om je geld uit te geven aan zaken die je de meeste tijdwinst opleveren. Of dat dan het salaris van de coureur of de ontwikkeling van een computer is, dat is aan de teams zelf. Bovendien moet je iets verbieden dat nog geen gemeengoed is in de Formule 1 en windtunnels zijn dat juist wel.”

Een belangrijk aspect in het terugdringen van kosten, met name voor kleinere teams, is het leveren van klantenmotoren. Al dan niet tegen een gereduceerde prijs. Hoe dan ook, BMW overweegt in de toekomst ook te gaan samenwerken met andere teams.

,,Onze capaciteit is nu in orde”, meent Theissen. ,,Alleen is het wel zo dat er vanaf volgend seizoen het nodige gaat veranderen zodat privateers de gehele aandrijving moeten kopen. Dus ook de elektronica en energie-opslag omdat het KERS-systeem wordt geïntroduceerd. Maar als we worden benaderd en het kan een vruchtbare samenwerking opleveren, dan kan het zomaar zijn dat we toehappen.”

KVN