Lotus-teambaas Eric Boullier is er niet blij mee dat uiterlijk zaterdag een beslissing wordt genomen over de reglementen voor 2013. De Fransman is bang dat er overhaaste beslissingen worden genomen die slecht kunnen uitpakken.

Het huidige F1-seizoen is nog niet eens halverwege, maar teams en de FIA spreken dus al over het komende seizoen. Op één lijn zitten de teams onderling nog niet. En – bijna automatisch – dus ook niet met de internationale autosportfederatie FIA. De FIA wil het testverbod verder doorvoeren en een limiet op de hoeveelheid personeel bij teams instellen.

Ook wil het overkoepelende autosportorgaan invloed gaan uitoefenen op het onderlinge herenakkoord tussen de teams om kosten te besparen, het resource restriction agreement. Het zogenaamde RRA was een antwoord van de teams op het door voormalig FIA-president Max Mosley zo begeerde budgetplafond. Dat budgetplafond werd tijdens de Britse GP van 2009 op een zijspoor gezet toen het gros van het F1-veld een eigen klasse dreigde op te zetten.

Nu is er opnieuw sprake van een komst van het budgetplatform. Maar opnieuw lijken veel teams niet warm te draaien voor deze forse inperking op het reilen en zeilen binnen teams. Lotus-teamchef Eric Boullier, tevens vicevoorzitter van constructeursorganisatie FOTA, is sowieso niet blij met de deadline.

De kans op overhaaste, matige, keuzes is volgens hem daarom groot. “Het is positief dat iedereen in de paddock begrijpt dat we zorgvuldig moeten nadenken over de toekomst van de Formule 1”, vertelt hij tegen Autosport. “We moeten absoluut de juiste beslissing nemen. Wat we dus niet moeten doen is dus een overhaaste beslissing nemen waarvan we later spijt krijgen.”

Die deadline heeft wel een duidelijke betekenis. Als de meerderheid van de constructeurs en de FIA het zaterdag met elkaar eens zijn, worden die regels doorgevoerd. Vanaf 1 juli heeft elk team vetorecht. Die kunnen Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso dan bijvoorbeeld gebruiken voor de wijzigingen die de FIA wil doorvoeren in het RRA, waar de twee teams van Red Bull niet op zitten te wachten.

“Op 30 juni brengen we onze stem uit, maar daarmee is de discussie niet afgelopen”, beseft Boullier, die liever nog niet stemt. “We moeten nu een beslissing over iets nemen dat nog niet goed doordacht is. We willen allemaal de Formule 1 beter en duurzamer maken en een langetermijnvisie hebben. Kosten besparen is daar een onderdeel van, maar dat moeten we wel met ons volle verstand erbij doen.”