Ross Brawn stelt niet actief op zoek te zijn naar een nieuwe rol in de Formule 1 en dan ook geen gesprekken met Ferrari te voeren over een functie bij dat team, maar hij sluit een comeback ook weer niet helemaal uit.

Sinds Brawns vertrek bij Mercedes, eind 2013, is hij al met verschillende teams in verband gebracht, waaronder Ferrari. Nu de Scuderia actief aan het herorganiseren is, zijn die geruchten alleen maar toegenomen, maar Brawn meldt aan Auto, Motor und Sport dat hij niet aan een terugkeer denkt. “Op het moment is dat niet aan de orde, net zoals ik ook niet bezig ben met het vinden van een andere rol bij welk team dan ook.”

De Engelsman bevestigt wel dat hij tijdens een privé-bezoek aan de Ferrari-fabriek in Maranello van afgelopen mei ‘een beetje heeft zitten keuvelen over hoe het zou zijn als ik er weer zou werken’. “Maar van serieuze gesprekken was en is geen sprake, hetgeen ook is waarom ik verder niet over een nieuw dienstverband bij Ferrari nadenk.”

Brawn benadrukt verder dat hij vindt dat de nieuwe Ferrari-teambaas Marco Mattiacci de tijd moet krijgen om zijn plannen uit te voeren, terwijl hij tevens beklemtoont überhaupt niet actief op zoek te zijn naar een functie in de koningsklasse, al maakt hij nog wel een belangrijk voorbehoud. “Je moet nooit nooit zeggen, want je weet niet wat de toekomst brengt, maar op het moment ben ik dus wel heel gelukkig met mijn leven buiten de Formule 1.”

“Ik heb nu de tijd om dingen te doen waar ik vroeger nooit aan toe kwam. Het is een heel ander type bestaan, maar bevalt me zeer goed. Ik weet dus ook niet zeker of ik weer echt fulltime aan de slag zou willen, wat ook is waarom ik alles maar op me af laat komen.”

Brawn
Brawn was tot eind 2013 teambaas van Mercedes en wordt gezien als één van de grondleggers van het succes dat die renstal momenteel boekt. Daarvoor was hij in de jaren ’90 en het begin van dit millenium één van de architecten achter de successen van Michael Schumacher bij Benetton en Ferrari. Na een korte periode bij Honda won Brawn in 2009 als eigenaar en teambaas beide wereldtitels met zijn eigen Brawn GP, wat daarna in 2010 Mercedes werd.