Voor het eerst sinds dertig jaar keert het Formule 1-circus weer terug op het Japanse circuit van Fuji. Bandenfabrikant Bridgestone heeft voorafgaande aan de Grand Prix niet kunnen testen op Fuji, maar verwacht geen grote bandenproblemen.Tot dit jaar werd de Grand Prix van Japan verreden op het circuit van Suzuka, een populair circuit bij de coureurs. Dit seizoen zal er gereden worden op Fuji. Er zijn wat wijzigingen aangebracht aan het circuit en ondanks het feit dat Bridgestone de banden voor de aankomende Grand Prix niet heeft kunnen testen op Fuji, is de Japanse bandenfabrikant positief gestemd.

,,Op het gebied van de compounds verwachten we geen problemen, omdat de baan relatief vlak is”, verklaarde Hirohide Hamashima, directeur van de bandenontwikkelings-afdeling van Brigestone Motorsport. ,,Er zou wat graining kunnen ontstaan op de linker voorband, vooral in de 100R-bocht, maar dat valt te verwaarlozen.”

Volgens Hamashima kan Bridgestone voordeel halen uit de ervaring die het heeft opgedaan in andere raceklassen op het circuit van Fuji en dient het als een goede voorbereiding op de Japanse Grand Prix van aakomend weekeinde.

Hamashima: ,,We hebben veel geleerd van de races die we de afgelopen jaren op Fuji gereden hebben en dat gecombineerd met data die we uit simulaties hebben gehaald, hebben we een voorspelling voor de compounds kunnen doen. We zullen de medium en de soft compounds meenemen naar Fuji. We gaan ervan uit dat deze banden goed zullen werken.”

LP