Vanaf 2009 keren de slicks terug in de Formule 1, maar voor het zover is moet Bridgestone nog wel de nodige problemen oplossen. De profielloze banden zijn namelijk nogal lastig op te warmen.De reglementen voor volgend jaar zijn nog niet volledig vastgesteld, maar het is de bedoeling dat naast de gegroefde banden ook de bandenwarmers tot het verleden gaan behoren. Afgelopen winter werd in Jerez al getest en daar staken de nodige problemen de kop op.

Zo bleken de banden zonder hulp van bandenwarmers moeilijk op bedrijfstemperatuur te krijgen. Red Bull-coureur David Coulthard klaagde destijds over het grote verschil in snelheid tussen coureurs die op koude banden uit pits kwamen en zij die al een paar ronden onderweg waren.

Bridgestone onderzoekt nu welke rubbersamenstelling ervoor kan zorgen dat de banden sneller en gelijkmatiger op temperatuur komen. ,,Er waren wat problemen in de winter”, zegt Bridgestone-topman Hirohide Hamashima aan Autosport.com.

,,De banden werden niet snel genoeg warm, en de achterbanden werden veel sneller warm dan de voorbanden, zodat de auto heel moeilijk te besturen was. Tegen de tijd dat de voorbanden op temperatuur kwamen, waren de achterbanden al over hun top heen.”

Terwijl er gewerkt wordt aan banden die makkelijker op te warmen zijn, heeft Bridgestone al wel aangekondigd slicks in vier verschillende compounds te gaan ontwerpen. Momenteel zijn dat er ook vier, maar per race worden er daarvan slechts twee meegenomen.

Een ander nieuwtje van het bandenfront betreft de nachtrace in Singapore: Bridgestone wil voor die race de witte streep die de zachtste van de twee bandensoorten markeert, vervangen door een fluorescerende.

MB