Morgen moet McLaren zich voor FIA’s World Motor Sport Council verantwoorden over de leugen van het team na afloop van de Grand Prix van Australië. Tijdens dezelfde hoorzitting worden er echter nog een paar heel belangrijke beslissingen genomen.De FIA wil de hoorzitting van de World Motor Sport Council van morgen namelijk gebruiken om het sportieve reglement voor volgend seizoen er doorheen te drukken. Dat meldt Autosport op haar website. Nu is dat normaliter wellicht niet een enorme schok voor de Formule 1. Nu zal dat echter wel het geval zijn.

In het sportieve reglement van 2010 wordt namelijk ook het beruchte vrijwillig budgetplafond opgenomen. En als bekend wordt hoe hoog dat plafond precies wordt, kan er een run ontstaan op toetreding tot het Formule 1-veld.

Onlangs gaf Prodrive van David Richards al aan opnieuw in de F1 te willen stappen. Chassisbouwer Lola wil ook de sprong richting de Formule 1 maken en gisteren nog diende de volgende kandidaat zich aan: GP2-team iSport. De drie aspiranten wachten tot een definitieve keuze als duidelijk is hoe hoog het budgetplafond ligt.

Waarschijnlijk wordt de lat niet op dertig miljoen pond – zo’n 33 miljoen euro – gelegd: volgens de meerderheid van de teams ligt dat plafond te laag. Hoe hoog het plafond dan wel moet liggen is onbekend. Constructeursorganisatie FOTA wilde graag meer tijd om het budgetplafond te bespreken. FIA-president Max Mosley zag daar echter weinig in.

De kans is dus groter dan ooit dat het budgetplafond daadwerkelijk zijn intrede maakt: een unicum in de Formule 1. Maar wat zijn precies de voordelen die het biedt? Cost Regulated teams mogen tijdens het seizoen bijvoorbeeld onbeperkt testen. Hun motoren mogen meer toeren draaien en de teams hebben meer technische vrijheden.

De introductie van het budgetplafond is niet het enige dat morgen besproken wordt in Parijs. Waarschijnlijk wordt dan ook meer duidelijk over de toetredingsprocedure voor F1-teams in wording. Waarschijnlijk mogen teams zich tot eind mei inschrijven voor een plaats op de grid.

Er is daar echter weinig ruimte voor. Nu zijn er tien teams en er is dan nog plaats voor drie renstallen. USGPE heeft zijn startplek al gekregen, dus dan zijn er nog slechts twee plaatsen over. Van Prodrive, Lola en iSport zal er dus in ieder geval eentje afvallen.

De drie nieuwe Formule 1-teams kunnen bij hun intrede een deal sluiten met Bernie Ecclestone en de FIA. Als ze zich voor vijf jaar verbinden aan de F1 en ook een eigen auto bouwen, dan krijgen ze al 10 miljoen dollar – zo’n 7.5 miljoen euro – van de televisierechten. Ook hoeven die teams dan minder transportkosten te betalen.

Speculatie dus volop. Maar morgen wordt in elk geval een dag om in de gaten te houden. In ieder geval wordt bekend of McLaren bestraft wordt voor haar leugen in Melbourne. En ook dat kan grote gevolgen hebben: sponsors trekken zich wellicht terug als het team wordt bestraft.

BvdB