De inkt op de definitieve versie van FIA’s budgetplafond is nog niet eens opgedroogd en nu al staan de aspirant Formule 1-teams in de rij voor een van de drie vrije plekken op de grid.Als kleine paragraaf in een toch al tamelijk compact persbericht maakte de FIA terloops melding van een uitbreiding van het aantal toegestane teams van twaalf naar dertien. Dit zou en theorie dus een grid van zesentwintig auto’s moeten betekenen, het hoogste aantal sinds 1995.

De drie teams die op de verlanglijst van de FIA staan zijn volgens het blad Formule1.nl USGPE, dat binnenkort zijn naam zal veranderen in US F1-Racing, Prodrive en Lola.

De keuze voor Prodrive is logisch, omdat het team van Dave Richards al in 2008 als twaalfde team zijn opwachting zou maken. Door onduidelijkheid over het gebruik van klantenchassis ging dat toen niet door. Lola maakte kort daarop zijn intenties bekend om in 2010 een rentree in de Formule 1 te maken. De plannen van het Amerikaanse Formule 1-team onder leiding van Peter Windsor waren al eerder uitgelekt.

Maar nu melden zich ook andere geïnteresseerden, onder wie GP2-team iSport International. Teambaas Paul Jackson zegt in Formule1.nl dat hij onder het budgetplafond wil gaan opereren. “Ik wil een paar mensen in de Formule 1 een schop onder hun hol geven en ze laten zien dat met geld smijten nergens voor nodig is.”

Sinds deze week is ook David Price aspirant Formule 1-teambaas. De Brit heeft zojuist zijn GP2-team verkocht aan de Belg Andre Herck en vertelde deze week aan Autosport.com dat hij overweegt met een nieuw team de sprong naar de Formule 1 te maken.

Op 12 juni maakt de FIA bekend welke drie nieuwe teams een plekje op de Formule 1-grid toegewezen krijgen

MB