Een nieuwe voorvleugel moet Caterham vleugels geven tijdens de resterende Grands Prix en het team uit Leafield in staat stellen het rivaliserende Marussia te verslaan en aan te sluiten bij Sauber en Lotus.

Dat verklaart de hoopvolle Caterham-teambaas Manfredi Ravetto tegenover Autosport. “We hebben een nieuwe voorvleugel in de planning en daarmee zouden we in staat moeten zijn om aan te sluiten bij de middenmoot”, klinkt het vol vertrouwen.

Als de update werkt, hoeft Caterham Marussia volgens Ravetto ‘niet meer als een directe concurrent te zien’. “Want we verwachten dan aansluiting te vinden bij de teams van Sauber en Lotus”, benadrukt de Italiaan.

Hoewel Caterham achter de schermen volgens Ravetto alle zeilen bijzet om haar 2015-bolide een succes te maken – en de data uit de windtunnel er veelbelovend uitziet – geeft de teambaas te verstaan dat er dus ook nog hard aan de huidige auto gewerkt wordt.

“Want aangezien we nog in een gevecht om de tiende plek in het WK verwikkeld zijn, kunnen we de auto van 2014 nog niet afschrijven”, weet Ravetto, die nog maar eens herhaalt dat Caterham wel ‘zo verstandig en realistisch mogelijk’ met haar middelen omgaat. “Want dit team zit in een lastige situatie door de manier waarop de vorige eigenaar het heeft gerund en achtergelaten.”

Lijken in de kast
“Er komt geen einde aan de onverwachte en onprettige verrassingen waar we elke dag weer op stuiten”, haalt Ravetto aan. “Er vallen elke dag wel tien lijken uit de kast, dus we moeten ook tien keer per dag een wonder verrichten om dan weer met een oplossing te komen.”

“Mijn grootste zorg is dan ook dat het straks een keer niet lukt een wonder te verrichten. Het is een vervelende situatie om in te zitten, want nadat we het team hebben geherstructureerd, genereren we los van alle extra problemen die telkens weer de kop opsteken namelijk wel genoeg inkomsten om het team draaiende te houden.”