Het was op zijn zachtst gezegd een interessante dag voor de Marussia-coureurs. Alexander Rossi meende bij het krieken van de dag tot en met zondag in de auto te zitten, maar niets bleek minder waar. Max Chilton kroop in de tweede vrije training gewoon in ‘zijn’ cockpit.

Marussia hult zich vooralsnog in nevelen over het hoe en waarom van de stoelendans, maar feit is dat Max Chilton gewoon op de grid staat zondag. Als ‘contractuele problemen’ initieel daadwerkelijk ten grondslag lagen aan de late rijderswissel, mag je ervan uitgaan die problemen nu de wereld uit zijn.

Al met al een bittere pil voor Alexander Rossi. De Amerikaan weet in de persverklaring van het team nog net een dankwoord naar het team uit te spreken, maar de teleurstelling druipt ervan af: “Ik ben een racer, dus het is niet leuk dat ik nu toch de race vanuit de pits moet bekijken. Wat dat betreft ging de kans om te racen weer net zo snel als dat hij kwam.”

“Maar laat ik niet alleen maar negatief zijn. Ik vond het geweldig om mijn debuut te maken voor Marussia. Ik voelde me zeer op mijn gemak in de auto, ook al was het de eerste keer. Misschien ben ik nu wat voorbarig, maar ik hoop dat ik het team heb laten zien wat ik kan. Ze leken in ieder geval tevreden en ik kijk dan ook uit naar mijn volgende vrijdagoptreden.”

Jules Bianchi
De Fransman had misschien wel de meest ontspannen dag van allemaal, zijn positie was immers onomstreden. Hij stuurde zijn rood-wit-zwarte bolide naar de zestiende tijd in de middag en is daarmee tevreden: “Het is altijd fijn om weer in de Ardennen neer te strijken en te racen. Ik denk dat we bovendien een positieve dag achter de rug hebben, zeker als we zien waar we staan ten opzichte van de jongens om ons heen.”

Max Chilton
Max Chilton deed het als vervanger van zijn eigen vervanger naar eigen zeggen ook helemaal niet verkeerd: “De auto lijkt beter dan vóór de zomerstop en ik ben er zeker van dat we ons gedurende het weekend nog zullen verbeteren, zodat we zondag voor een sterke, dubbele finish kunnen gaan.”