Gezien zijn prestaties zou een zitje bij een fabrieksteam gerechtvaardigd zijn, maar Tom Coronel klaagt niet. In 2008 staat hij met een nieuw team, Sunred, aan de start van het WTCC.Sunred is een satellietteam van de Seat-fabrieksequipe dat met een benzine-uitvoering van de Leon meestrijdt in het WTCC. Hoewel dus officieel geen fabrieksteam, denkt Coronel dat hij goede kansen maakt met de felgele Seat.

,,Dit is het beste pakket dat ik tot mijn beschikking heb gehad.” Het verschil met GR Asia, het privéteam van Paul Ridgeway waarvoor Coronel de afgelopen drie jaar uitkwam, is aanzienlijk. Zo is het budget nu eens geen belemmering.

,,Testen deden we vorig jaar niet, dus het werk begon pas als we op een circuit aankwamen. Dit jaar doen we mee aan alle officiële testdagen van de FIA, net zoals de fabrieksteams dat doen. Dat maakt het al een stuk makkelijker.”

Desondanks kan Coronel niet verhullen dat hij enige tijd hoopte op een fabriekscontract. Dat zou verdiend zijn, want de Huizenaar was de afgelopen jaren regelmatig een luis in de pels van de fabrieksrijders. Het Spaanse merk heeft echter besloten door te gaan met Yvan Muller, Ryckard Rydell, Gabriele Tarquini, Jordi Gene en Tiago Monteiro. Coronel vat het laconiek op: ,,Ik kan wel gaan zitten zeuren, maar daar bereik je ook niets mee”, vertelt hij tegen Autosport.nl.

,,Feit is dat ik er ook dit jaar weer bij ben, en dat op zich is al prachtig. Anders zit je maar thuis, toch? Het WTCC is een gaaf kampioenschap, dus wat dat betreft ben ik blij dat ik weer kan rijden.”

Sportieve ambities zijn er genoeg. ,,Ik hoop op een paar podiumplaatsen. Met deze auto moet ik me in de toptien kunnen kwalificeren. Vorig jaar stond ik meestal rond de vijftiende plek en dan is het in die korte races bijna niet te doen om in de punten te eindigen. Dat moet dit jaar beter lukken.”

MB