Felipe Massa heeft op de eerste dag van de laatste wintertest de snelste tijd op de klokken gebracht. Het is voor het eerst dat Williams echt vooraan meedoet. Marcus Ericsson noteert de tweede tijd. De Zweed was tevens de meest productieve man op de baan.

Met nog vier wintertestdagen te gaan mag je verwachten dat de teams meer en meer het ware potentieel van hun bolides laten zien. Zo bewijst Lewis Hamilton dat de Mercedes W06 snel is door op de medium compound als eerste een tijd onder de 1.25 te zetten. Die tijd blijft tot de regenachtige middagpauze staan. Een perfect moment dus voor de coureurs om de reserves even snel aan te vullen met een broodje.

Als men de lunch goed en wel achter de kiezen heeft, besluit men bij Williams om eens een beetje gas te geven. Het is eigenlijk al de hele winter gissen naar wat Williams werkelijk kan, maar vandaag lijkt het een tipje van de sluier op te lichten. Felipe Massa duikt onder de tijd van Hamilton en scherpt die later op de zachte Pirelli’s aan tot een 1.23.500, verreweg de snelste tijd na een totaal van vijf dagen testen in Barcelona. Lewis Hamilton is echter niet in de gelegenheid om die tijd te pareren. De Brit blijft ’s middags binnen vanwege een probleem met de hybride sytemen.

Het betreft slechts een kleinigheidje als je het afzet tegen de misère van McLaren. De MP4-30 blijft een absoluut zorgenkindje. Liefst zeven ronden weet Jenson Button er vandaag mee te volbrengen. Een hydraulisch lek zorgt ervoor dat de garagedeuren wederom vroeger dan gepland gesloten worden.

Waar men bij McLaren de Mercedes-krachtbron zo onderhand wel een beetje zal gaan missen, draait Lotus met de nieuwe Duitse paardenkrachten in het achteronder lekker mee, zij het in de middenmoot. Het laatste Mercedes-team kom vandaag overigens überhaupt niet in actie. Bij Force India verwacht men de nieuwe bolide op vrijdag de eerste meters te kunnen gunnen. De VJM07 van vorig jaar is nog wel aanwezig in Barcelona, maar geniet volgens het team van een welverdiend pensioen.

Marcus Ericsson is met afstand de meest productieve coureur op de baan. Geholpen door een geslaagde racesimulatie stuurt de Zweed zijn Sauber 122 keer het circuit rond. Hij komt daarbij tot de tweede tijd. Hij is daarmee de snelste Ferrari-aangedreven rijder. Kimi Räikkönen komt in de Ferrari immers niet verder dan de zesde tijd, maar het rijden van snelle tijden had geen prioriteit.

De rode vlaggen van vandaag komen op naam van het Red Bull-tweetal Daniil Kvyat/Carlos Sainz. De Rus valt in de RB11 nog voor dat hij voor zijn eerste rondje de baan op rijdt stil, terwijl de Spaanse nieuwkomer namens zusterteam Toro Rosso in de middag de sessie kortstondig stil legt als hij de compleet gereviseerde STR10 in bocht tien parkeert. De twee sluiten de dag respectievelijk als vierde en zevende af.

 

Positie Coureur Team Rondetijd Ronden
1 Felipe Massa Williams  1.23.500 103 
2 Marcus Ericsson  Sauber  1.24.276  122 
3 Lewis Hamilton  Mercedes  1.24.881  48 
4 Daniil Kvyat  Red Bull  1.25.947  75 
5 Romain Grosjean  Lotus  1.26.177  75 
6 Kimi Räikkönen  Ferrari  1.26.327  80 
7 Carlos Sainz  Toro Rosso  1.27.261  86 
8 Jenson Button  McLaren  1.31.479