Het leek al onwaarschijnlijk dat de coureurs tijdens de Grand Prix van Engeland zouden staken en het komt er ook echt niet van. Dat heeft GPDA-voorzitter Pedro de la Rosa laten weten. Volgens hem is de zaak buiten proportie opgeblazen.Zeker is dat de GPDA, de belangenclub van de coureurs, in een discussie is verwikkeld met de FIA over de prijs van de superlicentie – het rijbewijs voor de Formule 1. De FIA heeft de prijs voor die licentie niet alleen fors opgeschroefd (van 1.500 naar 10.000 euro), maar ook het tarief dat elke coureur moet betalen per vorig jaar verdiend WK-punt (vorig jaar kostte elk punt 250 euro, nu 2.000).

GPDA-directeur Fernando Alonso sprak zelfs voorzichtig over een rijdersstaking, al moet daarbij worden aangetekend dat onduidelijk bleef in hoeverre die plannen serieus waren. Dat het daadwerkelijk zou gaan gebeuren hield eigenlijk niemand rekening mee. Volgens De la Rosa is het ook nooit de bedoeling geweest.

,,We waren allemaal behoorlijk verbaasd over berichtgeving dat er een staking werd overwogen. Dat heeft niet vanuit de coureurs kunnen komen, simpelweg omdat we er nooit over gesproken hebben. Het klopt wel dat het verhaal rond onze superlicenties nog steeds speelt. We zijn er nog altijd over in gesprek”, vertelt de McLaren-testcoureur na regulier overleg tussen de FIA en de GPDA tegenover Autosport.com.

De la Rosa geeft ook aan de kwestie achter gesloten deuren te willen oplossen. Hiermee zegt hij in verkapte termen in te willen gaan op het aanbod van FIA-baas Max Mosley, die in een reactie had gezegd graag met de GPDA te willen spreken. ,,Dit is een zaak tussen de coureurs enerzijds en de FIA anderzijds. Nogmaals, over een staking is door de GPDA niet gesproken.”

KVN