Grote euforie omtrent het definitieve budgetplafond. Aspirant-teams staan in de rij voor een van de drie entreekaartjes tot de Formule 1. Niet iedereen is echter blij met de nieuwe regel. Volgens Ferrari-voorman Luca di Montezemolo wordt de sport namelijk gekleurd en oneerlijkTeams die zich aan het budgetplafond van 45 miljoen euro houden mogen bijvoorbeeld tijdens het seizoen testen wanneer ze willen. Ook krijgen ze de beschikking over beweegbare vleugels waardoor een auto op een recht stuk met minder downforce kan rijden dan in de bochten. De budgetteams krijgen tevens onbegrensde motoren.

Di Montezemolo, voorzitter van FIAT en Ferrari, vindt dat een kwalijke zaak. Hij zet zijn twijfels bij de eerlijkheid én haalbaarheid van het budgetplafond. “Alle aspecten van de nieuwe reglementen moeten zorgvuldig worden nagekeken”, schreef Di Montezemolo in een brief aan FIA-president Max Mosley, waar Autosport de hand op wist te leggen.

“Ik heb mij altijd zorgen gemaakt over de komst van het budgetplafond. In mijn ogen is het technisch heel lastig om goed na te kijken of iedereen zich aan het budgetplafond houdt. Daar komt ook nog eens bij kijken dat het imago van de Formule 1 schade op kan lopen. Dat geldt ook voor de betrokken teams.”

Di Montezemolo vreest dat er twee competities in de Formule 1 ontstaan “Er zijn twijfels of er wel twee verschillende categorieën teams moeten komen. Onvermijdelijk is dat de ene categorie een voordeel heeft ten opzichte van de andere categorie. Het kampioenschap wordt daardoor fundamenteel oneerlijk en wellicht gekleurd.”

“Dit zorgt voor verwarring bij het publiek en hiermee daalt de waarde van de Formule 1. Dat is niet gepast als je ziet waar de F1 bij zijn deelnemers en bij het publiek voor staat.”

FIA-president Max Mosley heeft al gereageerd op Di Montezemolo’s brief. De Brit meent dat de FIA wel drastische maatregelen moet nemen om de toekomst van het wereldkampioenschap te garanderen.

“De auto-industrie en de commerciële diensten zijn de twee belangrijkste inkomstenbronnen voor de Formule 1”, aldus Mosley. “Beide verkeren in financieel zwaar weer. We kunnen niet rustig afwachten en maar duimen dat er niets ergs gebeurd: we zijn immers al een autofabrikant kwijtgeraakt.”

“Ik heb tevergeefs meerdere keren de fabrikanten verzocht hun toekomst in de F1 te garanderen. Hierdoor kunnen we van de ene op de andere dag gewoon weer een autofabrikant verliezen.”

“Het huidige uitgavenpatroon is onhoudbaar voor de kleine teams. Als we het risico dat de Formule 1 stopt willen terugdringen moeten we de kosten drastisch omlaag brengen. Ook moet er dan de mogelijkheid zijn dat nieuwe teams hun intrede maken.”

“Het is daarom van groot belang dat een nieuw team weet of hij in 2010 van de partij is. Ze hebben immers nog weinig tijd om zich voor volgend seizoen voor te bereiden”, aldus Mosley.

BvdB