Volgens Autosport zit er een maas in de wetgeving die de motorontwikkeling voor 2015 aan banden moet leggen, omdat er geen datum gespecificeerd is voor wanneer een 2015-motor gehomologeerd moet zijn.

Los van het aanhoudende gesteggel over de engine freeze met betrekking tot wat motorleveranciers allemaal mogen aanpassen en geschipper over eventuele mogelijkheden om later in 2015 meer veranderingen aan een motor te mogen maken, bestaat er nu ook onduidelijkheid over wanneer de voor 2015 doorontwikkelde krachtbronnen gehomologeerd moeten zijn.

Hoewel een woordvoerder van de FIA tegenover Autosport verklaart dat ‘de positie van de FIA duidelijk is’ – in de zin dat er maar één specificatie motor per jaar gebruikt mag worden en dat de krachtbronnen die motorleveranciers naar de openingsrace in Australië meenemen tellen als zijnde die ene gehomologeerde motor – moet diezelfde FIA-woordvoerder toegeven dat dit ‘niet expliciet in de regels staat’.

Dat is dan ook de reden dat Ferrari volgens de Britse publicatie van mening is dat het is toegestaan om haar 2015-motor langer door te ontwikkelen en pas later in het jaar te laten homologeren. De eerste race of races zouden dan nog verreden kunnen worden met een 2014-specificatie, welke natuurlijk al gehomologeerd is. Ferrari is overigens, zo meldt Autosport, ‘niet de enige die de regels in twijfel heeft getrokken’.

Zoals te verwachten valt, is het onderscheid tussen het interpreteren van de regels als het laten homologeren van één type krachtbron (waar onder meer Ferrari dus op inspeelt) of het mogen inzetten van slechts één specificatie motor, wat volgens de FIA de correcte interpretatie is, voer voor discussie.

Volgens Autosport is er al herhaaldelijk gediscussieerd over hoe de regels opgevat kunnen worden, waarbij de FIA-woordvoerder beaamt dat er ‘meer gesprekken nodig zijn’, al is de vertegenwoordiger van de autosportfederatie er zeker van ‘het geregeld zal zijn voor de openingsrace in Australië’.