Op Spa loopt [schuin}FORMULE 1 RaceReport {schuin]Robert Doornbos tegen het lijf. Gekleed in een ING Renault-jas vertelt hij enthousiast hoe goed het met hem gaat. ,,Ik ben heel dichtbij een IRL-stoel.”ING heeft Doornbos ingehuurd als pr-man. Per dag moet hij vijf groepen rondleiden door de paddock en de Renault-garage en ze een beetje wegwijs maken in de Formule 1. ,,Aan het eind van het weekend heb ik geen stem meer over. Maar het is leuk om te doen, sowieso kan het geen kwaad om te contacten warm te houden.”

Doornbos heeft het grootste deel van dit jaar werkeloos thuis gezeten nadat hij na de samenvoeging van Champ Cars en IRL naast een stoeltje greep. Vorige week kwam hij voor het eerst weer in actie voor AC Milan in de Superleague Formula. Zonder succes overigens, doordat de betrouwbaarheid van de auto hem in de steek liet. ,,Natuurlijk is dat balen. Vroeger zou ik me daar erg druk over maken, maar nu niet meer.”

Nu zijn er wel meer zaken anders dan vroeger. Christian Geistdörfer is niet langer zijn manager. De Rotterdammer heeft onlangs bij Lodewijk Varossieau van GR8 Industries – het oude management van Christijan Albers- aangeklopt en een contract getekend. Opvallend, omdat het in verleden de twee Nederlandse kampen in onmin leefden. Doornbos: ,,Het verleden ligt achter ons, we zijn allemaal professionals. Ik heb gewoon geen zin meer in hoofdpijn. Ik wil niet continu hoeven denken of we die en die voor sponsoring moeten bellen. Bij GR8 weten ze hoe het werkt.”

Op Spa, tussen zijn oud-collega’s, begint het toch weer te kriebelen bij Doornbos. ,,In principe richt ik me op IRL. Dat is na Formule 1 toch het hoogst haalbare. Bovendien ben ik dichtbij een contract. Ik kan nog niet zeggen om welk team het gaat, maar het is een goed team. In november willen ze al gaan testen, dus het zal niet lang duren voor er iets bekend gemaakt zal worden.”

Als partner in zijn Amerikaanse avontuur wordt ING genoemd. Amerika is voor de Nederlandse bank natuurlijk een interessante markt om zich te profileren. ,,Dat is een van de mogelijkheden. De samenwerking verloopt goed, dus waarom niet.” Doornbos sluit tegelijkertijd ook een samenwerking met Trust niet uit. ,,Michel Perridon (directeur van Trust, red) is altijd enthousiast, maar het mooie is dat ik me nu niet meer druk hoef te maken of zijn plannen serieus zijn. Daar heb ik nu Lodewijk voor.”

Hoewel de 26-jarige zich dus vooral op IRL focust, kan Doornbos de Formule 1 maar moeilijk uit zijn hoofd zetten. ,,Voor een teststoeltje loop ik niet meer warm, dan ga ik liever naar Amerika. Toch blijf ik bij ING pushen voor een test met Renault. Ik hoop dat dat lukt. Als ik maar een kans krijg om te laten zien wat ik kan, kunnen er mooie dingen gebeuren.”

LV