#'Dubbele DRS gaat vanaf 2013 in de ban'

31-07-2012 | Door: Daan de Geus
Met ingang van volgend seizoen gaan alle varianten van de 'dubbele DRS' verboden worden. Dat bericht het Engelse Autosport.

Het drag reduction system is in 2011 in de Formule 1 geïntroduceerd met als hoofddoel het inhalen te vergemakkelijken. Het gebruik ervan staat vrij in de vrije trainingen en kwalificatie, maar in de race - als er dus daadwerkelijk ingehaald moet worden - kan een coureur zich het inhalen makkelijker maken door DRS te activeren en zijn achtervleugel open te stellen. Voorwaarde hierbij is dan wel dat hij binnen één seconde van zijn voorganger rijdt en in de van tevoren aangewezen DRS-zone rijdt.

Deze vorm van DRS blijft gewoon gehandhaafd, maar, zo bericht Autosport, de door sommige teams ontwikkelde 'dubbele drag reduction systems' zullen met ingang van volgend jaar in de ban gedaan worden.

Een aantal teams, waaronder voor zover bekend in ieder geval Mercedes en Lotus, hebben namelijk een manier gevonden DRS verder uit te buiten. Dit doen ze door de door het openstellen van de achtervleugel veranderde luchtstroom te manipuleren en deze vervolgens door de auto te geleiden om extra snelheid te genereren.

Na overleg in de technische werkgroep is nu echter met een meerderheid van stemmen door de teams besloten dat de 'dubbele drs' verboden zal gaan worden. Naar verluidt is hier vooral toe besloten omdat de meeste teams vrezen dat de ontwikkelingskosten voor dergelijke systemen de spuitgaten zullen uitlopen.

Als gevolg van deze stemming gaat de technische werkgroep aan de FIA vragen om een verbod op het systeem in de regels voor 2013 op te nemen. Het voorstel is zodoende bij de World Motor Sport Council neergelegd, die het verbod aan het eind van het jaar naar verwachting in een nieuw technisch reglement zal bekrachtigen.


Dit mag je niet missen! Jos en Max Verstappen verzorgen op vrijdag 26 september het zesde AutoWeek College in De Kartfabrique in Utrecht. Onze collega's van AutoWeek houden ook plaatsen vrij voor de lezers van Formule 1. Lees meer...
REACTIES