Max Mosley heeft bevestigd dat het Bernie Ecclestone [schuin}himself{schuin] was die hem attent maakte op het belang van de inmiddels beruchte e-mailwisseling tussen Fernando Alonso en Pedro de la Rosa.Mosley wist al van de e-mails af nadat Ron Dennis hem er op de morgen van de Hongaarse Grand Prix over had verteld, maar realiseerde zich naar eigen zeggen niet hoe belangrijk de inhoud kon zijn.

,,Het was Bernie die me vertelde dat de mailtjes belastende informatie over McLaren bevatten'', aldus Mosley tegen de Gazzetta dello Sport. ,,Ik weet niet hoe hij aan de mailberichten kwam, maar ik heb zo mijn vermoedens'', aldus de FIA-topman.

De e-mailwisseling tussen De la Rosa en Alonso vormde het bewijs dat meer mensen binnen McLaren wisten van de informatie-uitwisseling tussen Nigel Stepney en Mike Coughlan. Desondanks gelooft Mosley dat McLaren ook zonder de mailtjes zou zijn veroordeeld.

,,We zouden op een andere manier achter de waarheid zijn gekomen – in de hoorzitting die oorspronkelijk gepland was, maar die niet doorging'', aldus Mosley. ,,En dan zou McLaren zwaarder zijn gestraft: ze zouden voor twee jaar uit het kampioenschap zijn gegooid en de coureurs waren hun punten kwijtgeraakt. Alleen de boete die we hun hadden opgelegd zou waarschijnlijk lager zijn uitgevallen.''

Hoewel McLaren inmiddels heeft besloten om niet in beroep te gaan tegen de straf die de WMSC het team heeft opgelegd, lijkt Mosley vastberaden om het team niet te laten vergeten dat het door het oog van de naald is gekropen. Het is ruimschoots bekend dat hijzelf een hogere straf voor Ron Dennis en de zijnen had gewild. Daarom kondigt Mosley alvast aan dat McLaren niet moet denken dat ze van hem af zijn.

Als er ook maar een flintertje bewijs wordt gevonden dat er in de McLaren voor 2008 onderdelen zitten die zijn geïnspireerd op die van Ferrari, dan zullen er meer straffen voor McLaren volgen, voorspelt Mosley. ,,De waarheid zal boven tafel komen – en er zullen verrassende dingen bekend worden.''

Dat geldt wat hem betreft ook voor de civiele en strafzaken die nu nog tegen Nigel Stepney en Mike Coughlan lopen. ,,Er zijn nog onopgeloste mysteries: gaf Nigel Stepney de Ferrari-informatie bijvoorbeeld gratis door? Dat lijkt erg onwaarschijnlijk. Dus wie betaalde hem en waarom?''

Volgens Mosley maakt het antwoord op die vraag trouwens weinig uit voor de twee hoofdrolspelers: ,,Coughlan en Stepney zullen zwaar worden gestraft. En ze zullen nooit meer aan de slag kunnen in de Formule 1, dat staat als een paal boven water.''

DP