Volgens Bernie Ecclestone wil een groep bestaande uit een aantal Formule 1-teams een deel van de sport kopen. Dat zegt de commerciële uitbater van de sport tegen het Amerikaanse Bloomberg.

Ecclestone’s uitspraak volgt op eerdere geruchten dat de Engelsman zelf, in combinatie met in ieder geval Ferrari en Red Bull, een deel van de aandelen in de Formule 1 wil kopen om meer invloed te krijgen binnen de sport en de macht van de FIA te verkleinen, maar tegenover Bloomberg verklaart Ecclestone dat hij er niet bij betrokken is.

“Maar er zijn gesprekken gaande”, weet Ecclestone. “Of die ook ergens toe leiden, is een ander verhaal. We moeten maar zien hoe het uitpakt en of de teams genoeg geld bij elkaar kunnen krijgen om aandelen te kopen”, zegt Ecclestone, die niet wil zeggen om welke teams het gaat.

De aandelen van de Formule 1 zijn op het moment in handen van verschillende partijen, waarvan investeringsmaatschappij CVC Capital met 35 procent het grootste deel in handen heeft. CVC speelt al geruime tijd met het idee haar belang in de sport van de hand te doen en heeft twee jaar geleden ook al een deel verkocht, door ongeveer 28 van haar aanvankelijke belang van 63 procent te verkopen.

CVC had gehoopt een groot deel van de resterende 35 procent op de beurs in Singapore te verhandelen, maar dat is niet doorgegaan. CVC schijnt echter nog altijd van de aandelen af te willen, mede vanwege de rechtszaak die tegen Ecclestone speelt wegens omkoping en fraude ten tijde van de oorspronkelijke verkoop van de Formule 1-rechten aan CVC.

GP1?
Tijdens het raceweekend in Bahrein staken er tevens geruchten de kop op dat Ecclestone doelbewust bezig is de Formule 1 te devalueren als onderdeel van een machtsstrijd met de FIA. Ecclestone zou vinden dat de FIA te veel macht heeft en de Formule 1 de Formule 1 niet meer is door de recente reglementswijzigingen.

Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport zou Ecclestone gesteund worden door in ieder geval Red Bull en Ferrari en streven deze partijen ernaar de waarde van de sport omlaag te brengen om er zo (relatief) goedkoop een groot belang in te kunnen nemen. Ook het kopen van de rechten en vervolgens zonder FIA-steun verder gaan, mogelijk onder de naam GP1, zou daarbij tot de mogelijkheden behoren.

Foto: Ecclestone (rechts) met Ferrari-president Luca di Montezemolo.