Het hele seizoen houden de klantenchassis’ al de gemoederen bezig, maar nu ziet het er plotseling naar uit dat deze in 2008 toch niet legaal worden. Dit heeft Bernie Ecclestone in Brazilië gezegd.David Richards’ Prodrive is het schoolvoorbeeld van een team dat met een customer car in de Formule 1 wil stappen, maar volgens Ecclestone ziet het ernaar uit dat Prodrive volgend seizoen niet op de grid staat.

De Formule 1-supremo doelt nog niet eens zozeer op Prodrive in het bijzonder, maar meer op het algemene idee dat achter de introductie schuilgaat. ,,Volgens mij is het over met de klantenchassis’”, antwoordde hij toen hem door journalisten naar de stand van zaken werd gevraagd.

Bij nader inzien vindt de Brit het toch niet zo’n goed idee om klantenchassis’ in de koningsklasse van de autosport te introduceren. ,,We hebben er nog eens over nagedacht en zijn tot de volgende conclusie gekomen: het is niet bepaald eerlijk tegenover fabrikanten, die moeten veel meer investeren.”

Liever ziet Ecclestone dan ook een nieuwe fabrikant als twaalfde team, in plaats van het bescheiden Prodrive. ,,Anders zorg je er alleen maar voor dat teams overwegen uit de sport te stappen en dat is ook weer niet de bedoeling.”

Gebeurt inderdaad wat Ecclestone verwacht, dan hebben Spyker en Williams hun zin gekregen. Spyker strijdt al het hele seizoen tegen Super Aguri en Toro Rosso, Williams moet niets hebben van de geplande deelname van Prodrive.

Ook wordt met de dag onduidelijker welke bolide Super Aguri en Toro Rosso volgend seizoen moeten inzetten. Prodrive heeft nog niet op de laatste ontwikkelingen in Brazilië gereageerd.

KVN