In een overleg met de teams afgelopen weekend in Brazilië, heeft Bernie Ecclestone het idee geopperd om de grid aan te vullen met zogenoemde ‘Super-GP2’-auto’s. Dat zeggen Monischa Kaltenborn van Sauber en Bob Fernley van Force India.

Een Super GP2-wagen zou hetzelfde zijn als een normale GP2, maar dan met een sterkere motor, weet adjunct-teambaas Fernley. Er zou één type chassis komen, zoals dat nu al het geval is in de GP2, dat dan door klantenteams gebruikt gaat worden. Daarmee zou de Formule 1 in feite een kampioenschap met verschillende klassen worden. “We hebben sterke aanwijzingen gekregen dat de eigenaars van de sport graag vijf constructeurs, en vijf klantenteams zien. Dat vinden zij de beste richting voor de toekomst”, zegt Fernley.

Verborgen agenda

Kaltenborn en Fernley uitten eerder al hun onvrede over vermeende plannen om vanaf 2016 alle auto’s te laten bouwen door de topteams, en van 2015 een overbruggingsjaar met derde auto’s te maken. Dat daar nu nog eens het Super-GP2-plan bij komt, stelt Kaltenborn niet bepaald gerust.

“Als je ziet welke voorstellen er gedaan zijn, dan moet je wel denken dat er sprake van een soort verborgen agenda is”, zegt de Sauber-teambaas. “Als er ideeën op tafel komen over klantenchassis’ van een jaar oud, motoren met andere specificaties, of zelfs een heel andere klasse auto’s, dan moet er wel iets aan de hand zijn.”

Kaltenborn vermoedt dat the powers that be haar Sauber en de andere kleine teams het liefst uit de Formule 1 zouden zien verdwijnen. “Hoe meer van dat soort voorstellen er komen, hoe meer ik het idee krijg dat sommige mensen ons liever kwijt dan rijk zijn. Die willen de sport radicaal veranderen, en misschien vier of vijf gevestigde teams behouden.” Wie er achter de verborgen agenda zitten, weet Kaltenborn niet. Maar, besluit ze: “Zo kan het niet doorgaan. Op deze manier kunnen en willen we niet werken.”