Bernie Ecclestone zou graag zien dat Cosworth, of een andere onafhankelijke motorleverancier, terugkeert in de Formule 1. Dat zou problemen zoals die van Red Bull kunnen voorkomen.

Red Bull zit vooralsnog zonder motorleverancier voor 2016. Gesprekken met Mercedes en Ferrari hebben nog niets opgeleverd, waardoor het nu zelfs probeert de eerder hevig verstoorde – en volgens velen verbroken – relatie met Renault te lijmen, maar het is twijfelachtig of dat gaat lukken.

Gevraagd door Sky Sports of fabrikanten als Mercedes en Ferrari, die ook fabrieksteams hebben, te veel macht hebben, antwoordt Ecclestone van wel: “Tot op zekere hoogte is dat zo. Ook omdat de klantenteams zeer afhankelijk van ze zijn en zich naar deze fabrikanten moeten voegen.”

“We hebben dus behoefte aan Cosworth, of een soortgelijk bedrijf. Dan kan iedereen die een team heeft gewoon een motor krijgen”, zegt hij over de Britse firma die – hoewel er vaak verschillende specificaties waren – decennialang klantenmotoren voor allerlei renstallen heeft geproduceerd.

Wat Ecclestone echter benadrukt met betrekking tot de situatie van Red Bull en Toro Rosso, is dat er ‘meer opties zijn dan veel mensen denken’. Het ‘nee’ van Mercedes en Ferrari is niet zo resoluut als het lijkt, suggereert hij: “Vaak zeggen mensen nee terwijl ze eigenlijk misschien bedoelen.”

“We zullen wel zien hoe het gaat aflopen”, vervolgt Ecclestone. “Ik denk niet dat de Formule 1 Red Bull hierom gaat verliezen. Natuurlijk, als Dietrich Mateschitz de lichten uit wil doen in Milton Keynes en Faenza, kan hij dat doen, maar ik denk niet dat hij het wil. Van binnen is hij een echte racer.”

2017
Gevraagd naar 2017, het jaar waarin de Formule 1 (drastisch) op de schop moet, pleit Ecclestone ervoor het huidige reglement ‘door te scheuren’. “Je kunt een oud huis immers niet blijven oplappen. Op een gegeven moment moet je iets nieuws neerzetten, en we krijgen in 2017 toch nieuwe auto’s.”

Wat Ecclestone daarbij wil zien, is wat de fans volgens hem ook willen: “Coureurs die het helemaal zelf doen, vanaf het moment dat de lichten doven tot het vallen van de vlag. Ik zag laatst foto’s van vroeger, auto’s die op de limiet gereden worden, zijwaarts, dat zie je tegenwoordig niet meer.”

Of er met de komst van de nieuwe regels nog plaats is voor de V6-turbomotoren, laat Ecclestone – die er persoonlijk nooit fan van is geweest – in het midden. “Hebben we deze super zuinige motoren echt nodig? Ik denk niet dat het grote publiek er ook maar iets om maalt.”

Ook Ecclestone moet echter erkennen dat er wel iets voor te zeggen is. “Deze motoren zijn technisch gezien natuurlijk zeer indrukwekkend. Zolang iedereen ze kan krijgen en betalen en ze wat meer vermogen en lawaai produceren, heb ik er verder geen problemen mee.”