Vanaf de komende race in Singapore zal de FIA artikel 20.1 van het sportief reglement, waarin staat dat coureurs zonder hulp hun auto moeten besturen, extra streng naleven. Dat betekent: geen rij- en racetechnisch advies over de boordradio meer. Bernie Ecclestone pleit daarnaast ook voor een verbod op live-telemetrie.

Bij de bekendmaking van een sponsorovereenkomst tussen de Formule 1 en whiskeymerk Johnny Walker deelde de bejaarde Formule 1-baas zijn kijk op de zaak met de wereld. “Ik ben degene die het in gang heeft gezet”, zegt Ecclestone over de verscherping van de regels omtrent het boordradioverkeer. Hij denkt de coureurs er een groot plezier mee te doen: “Ze zijn blij dat ze van die bemoeienis af zijn. Zij besturen de auto’s, dus ze weten ook heel goed hoe het wel en niet moet. Dat hoeft iemand op de pitmuur ze niet te vertellen.”

In klassieke Bernie-stijl gooit de 83-jarige Ecclestone ook nog even de knuppel in het hoenderhok, door te bevestigen dat hij voorstander is van het verbieden van het live verzenden van telemetriegegevens van de auto’s naar de pits. “De regels zeggen dat ze zonder hulp de auto moeten besturen. Die hulp kregen en krijgen ze wel. Zelfs als we de telemetrie aan banden zouden leggen, blijven er hulpmiddelen over die ze niet zouden moeten hebben”, meent Ecclestone.

Voorafgaan aan het Grand Prix-weekend in Singapore vindt er een overleg plaats tussen de teams en de FIA, waarin onduidelijkheid over de reglementswijzigingen weggenomen moet worden. Zo is bijvoorbeeld nog niet helemaal helder welke beperkingen de FIA al in Singapore op wil leggen, en welke de bond pas een race later in Japan na zal gaan leven. Mogelijk zal bij het onderhoud ook Ecclestone’s voorstel over de telemetrie onderwerp van gesprek zijn.