De FIA heeft bevestigd dat het voorstel voor de introductie van een standaardmotor in 2017 door de Formule 1 Commissie is afgewezen.

De F1 Commissie – waar alle teams zitting in hebben, maar ook andere belanghebbenden zoals sponsoren, leveranciers en racepromoters door enkele afgezanten in vertegenwoordigd zijn – had het voorstel met een meerderheid moeten aannemen, maar dat is niet gebeurd.

Het plan van de FIA en Formule 1-uitbater Bernie Ecclestone om een goedkoop en simpel alternatief te bieden voor de dure maar technisch geavanceerde huidige V6-turbokrachtbronnen, lijkt daarmee dus van tafel. Het voorstel kon sowieso al op weerstand van de motorleveranciers rekenen.

De huidige motorleveranciers – Mercedes, Ferrari, Renault en Honda – hebben er echter mee ingestemd nu zelf met oplossingen te komen voor ‘een aantal van de problemen die de standaardmotor moest oplossen’. Ze moeten daar voor 15 januari 2016 een voorstel voor doen.

Volgens de FIA buigen de motorleveranciers zich daarom de komende tijd over een reeks pijnpunten, waaronder: “De behoefte voor een lagere prijs voor motoren voor klantenteams, simpelere krachtbronnen en een beter geluid.”

Een vierde – belangrijk – punt, is dat er tevens gedacht gaat worden over regels die het motorleveranciers verplichten om – indien nodig – een minimum aantal teams van krachtbronnen te voorzien. “Dit om ervoor te zorgen dat elk team motoren kan krijgen”, meldt de FIA.

De autosportfederatie meldt dat het streven is om de nieuwe regels ‘met ingang van 2017 in te voeren, of op z’n laatst in 2018′. De FIA en motorleveranciers zullen gelijk komend weekend in Abu Dhabi om de tafel gaan om te beginnen met discussies.

Wat de FIA echter benadrukt is dat het idee voor een standaardmotor ‘opnieuw overwogen kan worden nadat de motorleveranciers hun voorstel hebben voorgelegd’. De standaardmotor blijft dus een stok achter de deur voor als de motorleveranciers niet met oplossingen komen die de FIA geschikt acht.

Sinds de FIA de inschrijving voor de standaardmotor openstelde, hebben zich drie kandidaten openlijk gemeld om deze te maken: Ilmor, AER en Mecachrome. De FIA meldt tussen neus en lippen door echter dat er ook nog een vierde partij ‘serieuze interesse’ heeft getoond.