Behalve dat er wordt gesproken over het opvoeren van de V6-turbomotoren om ze 1000 pk te geven en luider te maken, wordt er ook nagedacht over compleet andere motorformules. Dat bericht Auto, Motor und Sport.

De achterliggende gedachte van het invoeren van een mogelijke andere motorformule is wel hetzelfde: de Formule 1 moet weer voor audiovisueel spektakel zorgen en daar hoort bij dat de motoren krachtig en luid zijn, al moeten ze ook hightech blijven.

Ferrari zou nu hebben voorgesteld om met ingang van 2017 – want dat is de termijn waaraan gedacht wordt – terug te gaan naar V8-motoren, maar dan wel 2.2 liter biturbo-motoren, voorzien van een standaard KERS en turbo-module. Die laatste twee voorwaarden moeten de kosten laag houden volgens Ferrari, dat verder zou willen inzetten op een maximaal toerental van 17.000 voor de V8-biturbo’s, wat het geluid een stuk stoerder moet maken dan dat van de huidige V6-krachtbronnen.

Red Bull en haar motorleverancier Renault staan volgens Auto, Motor und Sport in grote lijnen achter dit voorstel. Niet vreemd ook, aangezien Red Bull onlangs zelf nog heeft ingezet op de introductie van hybride V6-biturbo’s als oplossing voor de huidige motorkwestie. Nieuwkomer Honda staat er volgens Auto, Motor und Sport voor open om over een nieuwe motorformule te spreken, maar zou een voorkeur hebben voor krachtbronnen waarbij de elektrische aandrijving een hoofdrol blijft spelen.

Mercedes, de fabrikant die de beste krachtbron van 2014 produceerde, wil logischerwijs niet te veel veranderen. De Duitsers zijn bereid de V6-motoren aan te passen – bijvoorbeeld door de benzinerestricties te versoepelen – om zo de 1000 pk te halen, maar zijn verder sceptisch.

Mercedes is er verder op gebrand weinig te veranderen aan de huidige hybride-componenten, want op dat vlak loopt het voor op de rest. Daarnaast argumenteert het dat de elektrische aandrijflijn een belangrijke rol moet blijven spelen omdat dit de Formule 1 technisch relevant maakt.

Arrivabene
Behalve dat er wordt nagedacht over het veranderen van de motoren, moeten ook de auto’s weer ‘spannender’ worden. Dit niet alleen door ze weer visueel aantrekkelijk te maken, maar ook door ze moeilijker te besturen te maken door ze meer downforce en bredere banden te geven.

Ferrari-president Maurizio Arrivabene heeft op de website van de Scuderia het belang van dit alles benadrukt: “De Formule 1 moet weer een spektakel worden, met auto’s die er cool uitzien en een geluid produceren waar je haar recht overeind van gaat staan.”

“De snelheid moet ook omhoog, dus we hebben motoren nodig met meer power“, stelt Arrivabene, die ook vindt dat de Formule 1 dichter bij de fans moet komen te staan en meer aan de entertainmentwaarde moet denken. Daarbij is de tijd van kleine wijzigingen en stappen voorwaarts voorbij, meent de Ferrari-chef: “We moeten het drastisch anders gaan doen. Het is tijd voor een revolutie!”