De F1 Strategy Group wil de koningsklasse van de autosport weer fysiek zwaarder maken, in reactie op kritiek van fans en vanuit de sport zelf dat de auto’s te makkelijk te besturen zijn. Dat meldt Autosport.

Volgens de Britse publicatie wordt er op initiatief van de F1 Strategy Group – de groep bestaande uit zes afgezanten van de (top)teams, zes vertegenwoordigers van de FIA en zes mensen van de commerciële uitbater FOM die gezamenlijk de koers voor de lange termijn moeten uitstippelen – al gekeken naar manieren om de auto’s zwaarder te besturen te maken.

De F1 Strategy Group zou zich hier over buigen naar aanleiding van klachten van coureurs dat de huidige generatie Formule 1-bolides niet fysiek uitdagend zijn om te besturen, terwijl ook fans zich beklaagd zouden hebben over hoe comfortabel coureurs het ogenschijnlijk achter het stuur hebben en hoe vaak ze okselfris uitstappen na afloop van een lange race.

Wat volgens Autosport ook nog meespeelt, is dat jonge coureurs – zoals ook de volgend jaar op zeventienjarige leeftijd debuterende Max Verstappen – op het oog zonder al te veel moeite de transitie naar de Formule 1 maken, hetgeen niet goed voor het imago van de sport als summum van de autosport zou zijn.

De studie die de F1 Strategy Group naar dit onderwerp uitvoert duurt naar verwachting nog enkele maanden. Waar vooral naar wordt gekeken, is welke rol de grip van de auto’s, de dimensies van de bolides en de aerodynamica kunnen spelen om de auto’s – mogelijk al met ingang van 2016 – fysiek zwaarder te besturen te maken.

Magnussen & Kvyat
Twee rookies uit seizoen 2014 stapten afgelopen zondag overigens met flink wat fysiek ongemak uit na de race in Singapore, maar dat was de uitzondering op de regel en eenvoudig verklaarbaar: Kevin Magnussen liep lichte brandwonden op omdat er door een defecte radiator hete lucht zijn cockpit in stroomde, terwijl Daniil Kvyat uitgedroogd uit zijn Toro Rosso stapte vanwege een defecte drinkinstallatie.