De autofabrikanten die zijn vertegenwoordigd in de Formule 1 hebben de FIA een plan voorgelegd voor een nieuw motorenreglement. De regels zijn bedoeld voor 2010 en de drie jaar daarna.Het plan is een reactie op een voorstel van de FIA om vanaf 2011 met 2,2 liter turbomotoren te gaan rijden. Die zouden biologische brandstof moeten gebruiken. De autosportfederatie heeft de fabrikanten de tijd gegeven om met een eigen voorstel te komen en dat is precies wat BMW, Mercedes, Ferrari, Honda, Toyota en Renault nu gedaan hebben.

Het nieuwe plan stelt voor om de huidige 2,4 liter V8-motor te blijven gebruiken. Om de FIA tegemoet te komen is voorzien in de introductie van een zogenaamd Kinetic Energy Recovery System (KERS) en een begrensd brandstofverbruik. De motoren zouden vier races achtereen gebruikt moeten worden. Om water bij de wijn te doen stellen de fabrikanten voor om niet in 2011, maar al in 2010 met de nieuwe motoren te gaan rijden.

Het plan is vorige week aan de FIA voorgelegd, maar die heeft nog niet gereageerd, vertelde BMW Saubers Mario Theissen in Brazilië. Luca Marmorini van Toyota spreekt van ‘een goed compromis’. ,,Het voldoet aan alle wensen van de FIA. Het helpt de privéteams omdat de kosten omlaag gaan en zorgt ervoor dat Formule 1 het hoogste technologische platform in de autosport blijft.”

Volgens de fabrikanten is hun plan een stuk goedkoper dan de radicale plannen van de FIA, en bereiken ze hetzelfde effect. Opmerkelijk genoeg reppen de fabrikanten met geen woord over biologische brandstof, één van de speerpunten van het FIA-plan. ,,We hopen dat de FIA akkoord gaat”, aldus Marmorini.

MB