Het als tweede geklasseerde Ferrari moet aanvallende pitstopstrategieën blijven gebruiken om het toonaangevende Mercedes onder druk te zetten. Dat stelt Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene.

Ferrari wist in Maleisië dankzij een aanvallende strategie de zege naar zich toe te trekken met Sebastian Vettel, waarna het Mercedes later in China en Bahrein in de verdediging wist te dwingen door op ietwat afwijkende, vroege, momenten stops te maken, waar Mercedes telkens op moest reageren.

In China en Bahrein leverde dat geen zeges op, maar de Scuderia zette Mercedes zo wel onder druk. Zodoende kan Mercedes haar grotere pace niet altijd uitbuiten, terwijl zich voor Ferrari – dat beter met de banden lijkt om te springen dan Mercedes – zo kansen voordoen.

“We zijn ons ervan bewust dat we een achterstand hebben ten opzichte van Mercedes, dus onze enige optie is om het spelletje qua strategie aanvallend en agressief te spelen”, stelt Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene dan ook in gesprek met Autosport.

“Als we op een dag echt op gelijke voet staan met Mercedes, moeten we het qua strategie weer anders gaan doen, maar op het moment is de aanpak uit Bahrein de juiste. Een agressieve strategie zoals we daar hebben uitgevoerd is vooralsnog precies wat we nodig hebben.”

Wat Ferrari verder moet helpen, is een grote motorupdate voor de race in Canada en – nog voor daarvoor – de introductie van een groot pakket met aerodynamische updates voor de aanstaande Grand Prix van Spanje. “Ik denk dat we daar veel aan gaan hebben”, verklaart de strijdlustige Arrivabene.