Teambaas Maurizio Arrivabene heeft Ferrari’s aanpak wat betreft het doorontwikkelen van haar bolide verdedigd en weersproken dat het team achteruit gaat.

Ferrari scoorde in Engeland weer een podiumplek, nadat dit in Canada en Oostenrijk niet was gelukt. Aangezien Mercedes de Formule 1 domineert, vecht Ferrari doorgaans maximaal voor de derde plek, maar in Montréal en in Spielberg ging Williams daar mee aan de haal.

Afgelopen zondag op Silverstone vocht Williams – na goede starts van Felipe Massa en Valtteri Bottas – zelfs om de zege, voordat Mercedes het heft weer in handen nam. Dat het uiteindelijk Ferrari-coureur Sebastian Vettel was die achter het Mercedes-duo als derde finishte, was vooral te danken aan de regen die in de tweede helft van de wedstrijd viel – want Williams is niet goed op een natte baan – en dat Ferrari daar strategisch goed op inspeelde.

Volgens Arrivabene is het naar aanleiding van de afgelopen drie races echter niet juist om te concluderen dat Ferrari is teruggezakt: “Op bepaalde circuits zijn we simpelweg sterker dan op andere banen, waarop we me onze auto worstelen”, benadrukt hij.

“We ontwikkelen onze auto verder ook gewoon door en zullen daar het hele jaar mee verder gaan”, vervolgt de Italiaan, die aangeeft dat de Scuderia niet op bepaalde momenten met grote update-pakketten zal komen, maar een constante stroom van kleinere updates brengt.

Twijfels over deze strategie kent Arrivabene niet. “Want dit is de beste manier om vast te stellen of updates daadwerkelijk vooruitgang opleveren of niet. En zo niet, dan haal je ze gewoon weer van de auto. Dat werkt veel beter dan in één keer 10.000 nieuwe onderdelen op de auto schroeven.”

Coureur Sebastian Vettel denkt evenmin dat Ferrari achteruit is gegaan, al erkent hij wel dat Williams progressie heeft geboekt. Zijn teamgenoot Kimi Räikkönen is het eens met Arrivabene’s lezing dat Ferrari’s vorm van het circuit afhankelijk is, al speelt de bandenselectie van Pirelli ook een rol volgens de Fin. De wereldkampioen van 2007 rekent voor de komende races overigens op een sterker Ferrari: “Want Silverstone was gewoon ons circuit niet.”