Ferrari en McLaren reizen als favorieten af naar Bahrein. Nu wordt er geopperd dat Ferrari in het voordeel is omdat het afgelopen winter in Bahrein heeft getest, maar het team vindt van niet. Ook McLaren bestrijdt dit.Tijdens de zesdaagse test in Bahrein in februari reed Ferrari ongekend snelle rondetijden. Vooral Kimi Raikkonen was in de F2008 op dreef: hij reed zo'n drie seconden sneller dan de tijden die werden genoteerd tijdens de Grand Prix van 2007.

Het woestijncircuit lijkt Ferrari dus wel te liggen, maar het team praat de druk van zich af. ,,Als we al met een voorsprong starten vrijdag, dan zijn we die binnen de kortste keren kwijt”, zegt technisch-directeur Aldo Costa.

,,Ook van een voordeel op het vlak van de banden is geen sprake. We hebben van de winter slechts getest op één compound, namelijk de harde”, vervolgt Costa. Die compound neemt Bridgestone dit weekend niet mee.

,,Daar komt nog bij dat de temperatuur toen ruim tien graden lager was dan nu het geval zal zijn”, weet de Italiaan. ,,Het echte voordeel van de test in de winter was dat we onder constante omstandigheden onze auto konden verbeteren.”

Ook met het oog op de komende Grand Prix van Bahrein is de F2008 verbeterd. Na een succesvolle test in Vairano is besloten de Ferrari-bolide uit te rusten met een nieuwe bodemplaat, veranderingen aan voor- en achtervleugel en aanpassingen aan de barge-boards.

De opvallende neus – met opening – wordt (nog) niet ingezet, ondanks de naar verluidt positieve resultaten in de windtunnel. Punt is alleen dat de luchtstroom daardoor dusdanig wordt veranderd, dat Ferrari in de woestijn in Bahrein geen risico wil nemen.

Terwijl Ferrari ontkent dat testen in Bahrein een voordeel is, bestrijdt McLaren dat het missen van de test een nadeel is. ,,Natuurlijk hadden we hier graag getest, maar we moesten onze tijd zo efficiënt mogelijk indelen. Daarom paste Bahrein niet in onze planning”, legt McLarens CEO Martin Whitmarsh uit.

Desondanks denkt Whitmarsh dat McLaren goed voorbereid aan de start staat. ,,De aerodynamische efficiëntie van de auto is verbeterd en wat betreft de koeling zijn we niet bepaald kwetsbaar. Dat zit wel goed. Verder hebben we genoeg data van afgelopen seizoenen om niet met een achterstand te beginnen.”

KVN