Naar aanleiding van klachten over achterblijvers die niet aan de kant gaan, heeft de FIA in Bahrein de spiegels van alle teams getest. De FIA wil nu wel eens weten wat coureurs allemaal zien in hun spiegels.Ferrari, Renault, Red Bull Racing en Toro Rosso gaan dit seizoen tot het uiterste, door de spiegels te monteren aan de sidepods in plaats van aan de zijkanten van de cockpits. De teams doen dit omdat ze de negatieve invloed van de spiegels op de aërodynamica zo klein mogelijk willen houden.

Vanaf het eerste moment werd al geopperd dat dit het zicht van de coureurs niet ten goede zou komen. Na de eerste twee races van het seizoen is er flink geklaagd over het gedrag van achterblijvers, zodat de FIA de proef nu wel eens op de som wilde nemen.

Alle bolides zijn donderdag aan een test onderworpen zodat de autosportbond zich een beter idee kan vormen over hoe de vork in de steel zit. Coureurs moesten tijdens de test in hun auto zitten en zeggen welk nummer een FIA-gedelegeerde, die zo'n tien meter achter de auto stond, op een wit vel papier had geschreven.

Red Bull had de spiegels in eerste instantie ook gemonteerd op de sidepods, maar na klachten van Mark Webber over verminderd zicht vanwege vibraties heeft het team de spiegels weer teruggezet op haar originele plek. Als vanzelfsprekend schaart de Australiër zich dus achter het besluit van de FIA.

,,Tijdens de drivers' meeting werd er eens te meer op gehamerd dat coureurs beter op moeten letten bij blauwe vlaggen. Maar dan ga je er vanuit dat iedereen genoeg ziet in zijn spiegels. Vandaar dat de FIA besloot dit eens te gaan controleren. Voor je het weet rijden er twee coureurs tegen elkaar aan omdat ze niks in hun spiegels zien, dat moeten we voorkomen”, vertelt de Red Bull-coureur.

Giancarlo Fisichella zegt ondertussen nergens last van te hebben. ,,Ik moet mijn hoofd iets meer draaien voordat ik iets zie, maar voor mij is het veel beter dan vorig jaar.”

Dat er zo geklaagd wordt over achterblijvers is des te opvallender aangezien er nu gebruik wordt gemaakt van waarschuwingslampjes in de cockpits. Coureurs worden niet alleen gewaarschuwd door marshals die met vlaggen zwaaien, maar ook door een GPS marshalling system.

KVN