Na overleg met de teams heeft de FIA besloten de radiobeperkingen die het per het huidige raceweekend in Singapore wilde invoeren deels op de lange baan te schuiven.

De FIA verkondigde ongeveer een week geleden het radioverkeer vanaf de pits naar de coureurs flink aan banden te willen leggen, waarbij het er vooral op uit was ‘prestatiebevorderende’ berichten in de ban te doen.

Het idee was om het geven van informatie over het besturen en bedienen van bolides te verbieden, maar na overleg met de teams is de FIA daar nu deels op teruggekomen, in de zin dat een deel van de beperkingen pas na afloop van dit seizoen wordt doorgevoerd.

Het geven van informatie aan een coureur over zaken als rempunten, het aansnijden van bochten, verschillen met andere coureurs – zoals waar ze tijd winnen of verliezen – en het in de cockpit anders in- of afstellen van de auto om de performance te verbeteren blijft wel gewoon verboden.

Daar tegenover is het teams – tot het eind van het huidige seizoen – uit veiligheidsoverwegingen nu echter wel weer toegestaan om coureurs informatie te geven over het functioneren van de elektrische systemen, de remmen en andere relevante technische zaken en hoe ze hierop moeten inspelen.

Wat heeft meegespeeld bij het toch niet verbieden van dit soort communicatie is dat niet elke bolide over een even geavanceerd display op het stuurwiel beschikt, waardoor bepaalde coureurs en teams meer hinder zouden ondervinden van het radioverbod.

“Het is ons duidelijk geworden dat het verbieden van communicatie over de prestaties en status van de auto een erg ingewikkelde zaak is, aangezien dit op elk team een ander effect heeft”, zo licht de FIA haar nieuwe koers toe.

“Met dit in gedachten, hebben we besloten het coachen van coureurs aangaande hun eigen performance nog wel gewoon aan banden te leggen, maar de andere restricties zijn uitgesteld tot 2015 zodat de teams de tijd hebben erop in te spelen en het speelveld gelijk blijft.”