Nu het hoogst onzeker is of Caterham nog verder kan racen, en Marussia nog geen duidelijkheid heeft gegeven over hun tweede auto, is een grid van negentien auto’s in Austin niet ondenkbaar. Toch is de inzet van een derde auto door een topteam ter aanvulling van het veld uitgesloten.

Dat meldt Autosport, dat zich baseert op hooggeplaatste bronnen binnen autosportbond FIA. In de contracten tussen de FIA, de teams en het Formula One Management ligt besloten dat wanneer het aantal deelnemende auto’s daalt tot onder de twintig, teams gevraagd kunnen worden een extra auto in te zetten.  Het lijkt daar nu echter te kort dag voor te zijn, omdat er in dezelfde overeenkomsten ook vermeldt staat dat teams daar minimaal zestig dagen van tevoren over ingelicht zouden moeten worden.

2015

Dat laat niet onverlet dat, mochten er de komende maanden meerdere teams op de fles gaan, er volgend jaar wél een situatie ontstaat waarin de inzet van derde auto’s een noodzaak is. Daar is onlangs al genoeg discussie over gevoerd: ex-Williams-CEO Adam Parr verklaarde zich een groot voorstander, net als Bernie Ecclestone, maar volgens McLaren is het plan in de praktijk moeilijk uit te voeren.

Ook Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt dat er nogal wat haken en ogen aan het idee zitten. “Het is nogal wat. Op de eerste plaats moet je de infrastructuur en de logistiek van het team erop aanpassen, en er de middelen voor hebben”, zegt Wolff. Maar daar houdt het niet bij op: “Vervolgens moeten er duidelijke regels komen: bij welk team rijdt de auto? Wie bestuurt hem? Kan hij punten scoren? Welke kleurstelling heeft hij?” Al met al vindt Wolff dat er nog heel veel uitgezocht moet worden. “Ik zie het niet zo snel gebeuren.”