De FIA heeft na de vergadering van de World Motor Sport Council de belangrijkste bezuinigingsmaatregelen voor seizoen 2009 bekendgemaakt. Er mag gedurende het seizoen niet meer getest worden, het motorreglement wordt dramatisch gewijzigd en de aerodynamische ontwikkeling flink ingeperkt. Naar schatting besparen de fabrieksteams met deze maatregelen – waar de Formula One Teams Association (FOTA) mee ingestemd heeft – ongeveer dertig procent op hun budget in vergelijking met afgelopen seizoen. Voor de privé-teams zullen de besparingen nog hoger oplopen.

Het wordt de teams lastiger gemaakt hun auto’s te ontwikkelen. Het testen wordt gedurende het seizoen namelijk verboden, afgezien natuurlijk van de geplande testmogelijkheden tijdens een Grand Prix-weekend. Daarnaast komen er strengere voorschriften voor het gebruik van de windtunnels.

Zo mogen de teams geen schaalmodellen gebruiken groter dan 60 procent en de maximale windsnelheid mag niet hoger zijn dan 50 meter per seconde. Deze maatregel gaat op 1 januari 2009 in. Bovendien moeten de fabrieken zes weken per jaar gesloten worden.

De motoren moeten twee keer zo lang mee gaan, met een maximaal toerental van 18.000 per minuut. Bovendien mag een coureur per seizoen maar acht motoren inzetten. Per team mogen er vier motoren extra gebruikt worden voor testen, wat dus op een totaal van twintig motoren per team komt.

De regel van 5 november dat een motor drie races mee moet gaan, blijft bovendien van kracht. Door het terugbrengen van het aantal motoren kunnen de kostenbesparingen bij privé-teams oplopen tot vijftig procent.

Opvallend is dat er unanieme overeenstemming is bereikt over een aantal veranderingen die Renault aan haar motor voor 2009 wil doorvoeren. De overige motoren blijven ongewijzigd. De FIA vindt het bovendien overbodig om de motoren aan een vergelijkingstest te onderwerpen.

Ook op personeelsvlak zullen de teams moeten inleveren. Doordat de teams informatie over banden en benzine zullen moeten delen is geen behoefte meer aan zogenaamde ‘spotters’, wat weer wat extra lucht geeft op de loonlijst.

Wat betreft het medaillesysteem dat Ecclestone wil invoeren of een nieuwe kwalificatie-opzet zijn er nog geen knopen doorgehakt. De FIA wacht een onderzoek af en zal pas daarna met nieuwe voorstellen komen.

Er is ook nieuws voor seizoen 2010 en verder. Vanaf 2010 wordt het bijtanken verboden en verdwijnen de bandenwarmers. Daarbij hoort ook mogelijke inkorting van de race-afstand. Verder worden de mogelijkheden onderzocht om vanaf 2013 met motoren te rijden op basis van energiezuinigheid.

Klik [xlink www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/wmsc08/Pages/wmsc_121208.aspx}hier{xlink] voor de volledige lijst aan maatregelen.

LV/KVN