De FIA overweegt na gesprekken met Honda om de Japanse fabrikant toch toestemming te geven haar motor gedurende 2015 door te ontwikkelen. Dat stellen Autosport en de BBC.

De FIA was eerst niet van zins om nieuwkomer Honda hier toestemming voor te geven. Volgens de autosportbond zou dat niet eerlijk zijn ten opzichte van de drie motorleveranciers die in 2014 al meededen – Mercedes, Renault en Ferrari – aangezien deze fabrikanten hun eerste V6-krachtbronnen ook niet mochten doorontwikkelen tijdens 2014, het eerste jaar waarin met V6-motoren geracet werd.

Mercedes, Renault en Ferrari hebben door onduidelijkheid in het reglement echter toestemming gekregen hun motoren wel door te ontwikkelen gedurende seizoen 2015, hetgeen Honda dus weer niet eerlijk vindt. Volgens de BBC en Autosport hebben Honda en de FIA hier inmiddels over gesproken, waarna de FIA nu zou overwegen om Honda toch ook toestemming te geven haar krachtbron door te ontwikkelen, ondanks dat het Honda’s eerste V6 is.

Honda heeft volgens de BBC als argument aangevoerd dat het beslisingsprocess van de FIA arbitrair is geweest. In essentie loopt Honda volgens de argumentatie van de FIA namelijk één jaar achter op de andere fabrikanten, en moet het zich dus aan de regels van een jaar geleden houden. Dat is waarom Honda volgens de FIA geen gebruik mag maken van dezelfde maas in de wet als de andere fabrikanten, maar Honda wordt ondertussen wél door de FIA aan alle andere restricties gehouden die voor 2015 gelden en in 2014 nog niet van kracht waren.

Een woordvoerder van de FIA heeft nu tegenover de BBC verklaard dat de gesprekken met Honda ‘constructief’ waren, al benadrukt Autosport ondertussen dat dit nog niet betekent dat Honda haar zin krijgt.

Conform een voorstel wat volgens de BBC overwogen wordt, zou een mogelijke oplossing echter zijn om Honda haar motor alsnog voor aanvang van het seizoen te laten homologeren, maar het daarna eveneens toestemming geven deze door te ontwikkelen. Op deze manier zou Honda eind 2015 gelijk lopen met de andere fabrikanten en zouden zich geen verdere problemen moeten voordoen.