De FIA staat ervoor open om op aanraden van Pirelli richtlijnen in te voeren voor het gebruik van haar Pirelli PZero-banden. Dat vertelt een woordvoerder van de autosportbond aan Motorsport.com.

Tijdens het raceweekend in België waren er twee grote incidenten door uit elkaar klappende banden die – volgens de coureurs in kwestie – louter door geluk goed afliepen. Nico Rosberg spinde in de tweede vrijdagtraining van de baan bij de snelle Blanchimont-bocht en bleef maar net uit de bandenstapels, terwijl Sebastian Vettel in de race net na het uitkomen van Eau Rouge en Raidillon een klapband kreeg.

De klapband van Rosberg werd volgens Pirelli veroorzaakt door een snee in de band, maar die van Vettel is toegeschreven aan slijtage. Volgens Pirelli reed Vettel te lang door op één setje banden. Zijn team Ferrari houdt vol dat uit al haar data – en ook uit eerdere communicatie met Pirelli – bleek dat het mogelijk was een éénstopper te doen.

Pirelli reageerde daar weer op door de buitenwereld eraan te herinneren dat het in 2013 al eens een richtlijn had voorgesteld voor hoeveel rondjes haar banden gebruikt mogen worden, maar dat deze destijds werd genegeerd door de Formule 1. De FIA staat nu echter open voor eventuele richtlijnen voor het gebruik van de PZero-banden, zo geeft een woordvoerder van de autosportbond aan ten overstaan van Motorsport.com.

“We werken nauw samen met Pirelli en Ferrari om ervoor te zorgen dat we de juiste lessen trekken uit het bandenfalen in België en dat de juiste veranderingen worden doorgevoerd. Als dat betekent dat er bepaalde richtlijnen opgesteld dienen te worden, dan zullen we die ook doorvoeren en ervoor zorgen dat men zich daaraan houdt”, aldus de FIA-woordvoerder.