De FIA heeft het budgetplafond voor 2010 vastgesteld op veertig miljoen pond. Daarmee komt de autosportfederatie tegemoet aan de wensen van de FOTA.Vandaag vaardigde de FIA een persbericht uit waarin de details van het budgetplafond worden toegelicht. Het opvallendste detail is dat de kosten voor motoren niet langer zijn inbegrepen in het bedrag van veertig miljoen pond (ongeveer 44,5 miljoen euro). Dat is volgens de FIA nodig om de fabrieksteams binnenboord te houden.

Andere uitzonderingen zijn marketingkosten en de salarissen van de coureurs. “Formule 1 moet de beste coureurs ter wereld blijven aantrekken”, aldus de FIA.

Als teams kiezen voor deze optie, zijn zij vrijgesteld van het testverbod, hoeven ze geen toerenbegrenzer te gebruiken en is het gebruik windtunnels ongelimiteerd. Ook kunnen ze een voorvleugel gebruiken die tijdens het rijden kan worden bijgesteld, zoals nu ook al het geval is.

Verder is voor alle teams in 2010 bijtanken verboden en worden bandenwarmers in de ban gedaan. Dit was aanvankelijk al voor 2009 gepland, maar door protesten van de teams is deze beslissing een jaar uitgesteld.

“Volgens onze berekeningen kan 70 procent van de huidige teams winst maken als ze werken met een maximaal budget van veertig miljoen”, aldus de FIA.

Om te controleren of teams zich wel aan het budgetplafond houden, heeft de FIA een speciale kostencommissie ingesteld.

MB