De FIA heeft na afloop van de vrije training vandaag het nieuwe safetycar-systeem getest dat de huidge, omstreden regeling moet vervangen. Het nieuwe systeem meldt de coureurs via een display op hun dashboard dat de safetycar op de baan komt. De coureur (die ook door zijn team dient te worden ingelicht) krijgt vervolgens vijf seconden de tijd om dat bericht te bevestigen, door een knop op het stuurwiel in te drukken. Vanaf het moment dat deze knop wordt ingedrukt, krijgt elke coureur een minimumtijd om de pitstraat te bereiken.

Die tijd wordt voor elke coureur individueel berekend, waarbij rekening wordt gehouden met zijn positie op de baan; de coureur krijgt de tijd te zien op zijn display en weet daardoor of hij op zijn huidige, aangepaste tempo kan doorrijden, of dat hij nog meer vaart moet minderen.

Het systeem, dat via een software-aanpassing in de standaard-ECU werkt, moet het dus mogelijk maken om naar de oude regels terug te keren. De coureurs mogen dan weer tijdens een safetycar-fase op elk gewenst moment bijtanken.

De coureurs lijken nog niet al te enthousiast. Sébastien Bourdais liet weten dat het systeem in zijn auto althans werkte, maar vindt niet dat daarmee duidelijk is of het een positieve verandering is. ,,Het werkte, maar we weten daarmee nog niet hoe het systeem tijdens een echte safetycar-fase werkt.''

Nico Rosberg beaamt dat. Bovendien: ,,Ik vond het nogal vreemd om de hele tijd op het display in je stuur te moeten kijken, terwijl je in een echte safetycar-situatie juist moet opletten op de situatie op de baan – zeker als je de plaats nadert waar een incident heeft plaatsgevonden.''

Vanavond vindt een bijeenkomst van de teambazen plaats, waarin besloten moet worden of het nieuwe systeem al in Magny-Cours wordt ingevoerd.

DP