Vorige week bracht de FIA naar buiten dat het radioverkeer tussen teams en coureurs voortaan streng gecontroleerd wordt op (race)technisch advies. De autosportbond heeft de aankondiging nu verduidelijkt: ook boodschappen op pitborden worden aan banden gelegd.

Als onderdeel van de verduidelijking onthulde de FIA een uitgebreide lijst met boodschappen die wel en niet zijn toegestaan. Tot die eerste categorie behoren bijvoorbeeld informatie over tijdsverschillen, waarschuwingen over langzamer verkeer en mededelingen over bandencompounds van tegenstanders. Onder de laatste categorie vallen onder meer analyses van waar een concurrent sneller of langzamer is, aanwijzingen over motorinstellingen en waarschuwingen over slijtage en temperaturen.

Sommige van de nieuwe regels zullen pas vanaf de Grand Prix van Japan worden gehanteerd, om de teams de tijd te geven zich aan te passen aan de veranderde situatie. De FIA gaf eerder al aan dat het er niet in zit om de verboden radioberichten dan maar via een scherm op het stuur te verzenden, en nu heeft de bond dus verduidelijkt dat de controle ook betrekking heeft op de pitborden. Denkt een team slim te zijn door stiekem in codetaal te gaan adviseren, dan komt het van een koude kermis thuis, want ook daar zal de FIA extra alert op zijn.

Eerder liet Mercedes-teambaas Toto Wolff al weten dat hij verwacht dat de reglementswijziging voor controverse kan gaan zorgen: “Het is een complexe en controversiële beslissing, en wij moeten als teams hard ons best gaan doen om te kijken hoe we eromheen kunnen werken. Het besluit is ook nog niet helemaal duidelijk, dus er zal onherroepelijk discussie ontstaan. Er is verdere opheldering nodig, zeker over hoe bepaalde procedures op de baan nu zullen verlopen.”