Het budgetplafond voor Formule 1-teams moet in 2009 ingevoerd worden. Dat schrijft FIA-baas Max Mosley in een brief aan alle teambazen. Hij hoopt op 31 januari in Parijs de afspraak rond te krijgen. In de brief, die Autosport heeft ingezien, zegt Mosley dat de teambazen tijdens een vergadering vorige week in Parijs het plan breed steunden en dat er daarom actie ondernomen kan worden.

Een paar onderdelen vallen buiten de budgetbeperking: motorkosten, kosten voor marketing en promotie en de salarissen van teambazen en coureurs.

Op 31 januari vergadert de FIA wederom met de teams om een akkoord te bereiken. Het budgetplafond wordt dan voor het seizoen 2009 ingevoerd, en blijft mogelijk ook in 2010 en 2011 gelden.

De Financial Working Group moet voor 30 juni dit jaar met nieuwe regels komen waardoor de uitgaven van de teams gecheckt kunnen worden. Lukt dat niet, of gaat een meerderheid van de teams niet akkoord met de plannen, dan voert de FIA alsnog alle kostenbesparende maatregelen in die de World Motor Sport Council in december 2007 vaststelde. Daar valt bijvoorbeeld het beperken van windtunnelgebruik onder, iets waar de teams niet erg blij mee waren.

De afgelopen weken gaven meerdere teams, waaronder BMW Sauber, Red Bull en Honda, aan liever een budgetplafond te hebben dan kostenbesparingen op specifieke onderdelen, zoals de windtunnel.

Het is niet bekend hoe hoog (of laag) het budgetplafond zal zijn en hoe de FIA denkt het te kunnen handhaven – iets waar enkele teams sceptisch over zijn.

JK